کد خبر: میوه-کنار-و-خواص-آن-برای-سلامتی
۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
میوه کنار و خواص آن برای سلامتی

کنار میوه قرمز رنگ و خوش طعمی می باشد که علاوه بر طمع شیرینی که دارد، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است و به درمان بسیاری از بیماری ها کمک شایانی می کند.

میوه کنار

درخت سدر از خانواده عنابیان است که هم برگ و هم میوه این درخت خواص دارویی دارد. به برگ این درخت “سدر” و به میوه آن کُنار (Jujube) می‌گویند. درخت سدر با ارتفاع 10 متر، 40 گونه دارد. از ویژگی های این درخت می توان به تاج پهن، خاردار، ساقه‌ای سفید رنگ، تقریبا ناصاف و کج و … اشاره کرد.
  • میوه درخت سدر “کُنار” خوراکی است.
  • از خواص آن می توان به وجود ویتامین C و مقادیر نسبتا خوبی از ویتامین B ،E اشاره کرد.
  • یکی دیگر از آن کنار وجود کلسیم، فسفر و آهن در آن است که برای سلامتی ما فواید زیادی دارد.
  • خواص میوه کنار از لحاظ پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین از سیب غنی‌تر و میزان کالری و ویتامین C آن نسبت به پرتقال بیشتر است.
  • یکی دیگر از فواید میوه کنار آنست که راحتی قابل هضم بوده و اثر ملین‌آور دارد. گوشت میوه کنار شیرین و خوشمزه است. کنار در ماه‌های دی و بهمن به بازار می‌آید و تا اواخر فروردین عرضه می‌شود.
  • قیمت میوه کنار اصلا گران نیست و همه می توانند آن را خریداری کنند.

طبع میوه کنار

  • طبع میوه کنار سرد است.
  • این میوه سبز رنگ با گوشت سفید و یا نارنجی و زرد رنگ میوه ای شبیه زیتون بوده و بیشتر در جنوب و جنوب غرب ایران یافت می شود.
  • میوه کنار سرشار از ویتامین C، ویتامین K و ویتامین D3، کلسیم، فسفر، آهن، منگنز، روی و پتاسیم می باشد.
  • از این میوه برای تهیه شربت، مربا، ژله و ترشی استفاده می شود.
  • زنبور عسل از شکوفه های درخت کنار عسل طبیعی کنار را تهیه می کند.
یکی از نکاتی که بهتر است به آن توجه کنید این است که کنار با میوه درخت سدر متفاوت می باشد. درخت کنار در عربی و گاهی در فارسی نیز سدر نامیده می شود که در ایران معمولا به برگ های کوبیده آن سدر می گویند اما سدر درختی متفاوت و مدیترانه ای از تیره مخروطیان می باشد که شباهت زیادی نیز به درخت کاج دارد. طبع میوه کنار

خواص میوه کنار

میوه، دانه و برگ درخت کنار به دلیل فواید سلامتی متعدد آنها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی بعضی خواص آن می پردازیم.

جلوگیری از سرطان

این میوه سرشار از ویتامین C، ویتامین K و ویتامین D3، کلسیم، فسفر، آهن، منگنز، روی و پتاسیم می باشد که به نظر می رسد خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. همچنین، اسیدهای تری پتین و پلی ساکاریدهای این میوه به از بین بردن ساختار های سلولی سرطان کمک کرده و از شیوع آن جلوگیری می کنند.

کمک به کاهش وزن

میوه کنار دارای فیبر فراوان بوده و می‌تواند با کاهش کالری مصرفی احساس سیری را در ما ایجاد کند. کنار برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند بسیار مفید می باشد چرا که دارای کالری کمی است.

رفع مشکلات پوستی با مصرف میوه کنار

این میوه آب رسان قوی بوده و به‌‌عنوان نرم‌کننده و مرطوب کننده طبیعی برای پوست خشک استفاده می شود. همچنین از آنجا که این میوه بسیار سرشار از ویتامین C است، اضافه کردن آن هر روز به رژیم غذایی شما به زنده ماندن پوست کمک می کند و از بروز سایر مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و تحریکات پوستی جلوگیری می کند. این میوه همچنین به جلوگیری از چین و چروک و زخم کمک می کند.

رشد مو

میوه و برگ درخت کنار برای تقویت و افزایش رشد مو و همچنین درمان شوره سر بسیار مفید می باشد. همچنین روغنی که از دانه کنار استخراج می شود دارای خاصیت رشد مو است. مصرف کنار به رشد مو و ضخیم و براق بودن آن کمک می کند.

درمان شکستگی ها و آسیب دیدگی ها

کنار حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و فسفر است که برای درمان شکستگی استخوان و عضلات آسیب دیده مفید است. میوه و هسته‌ کنار را در آب جوش بریزید تا مایع غلیظی حاصل شود. این مایع را بر روی عضلات آسیب دیده و شکستگی استخوان بمالید.

پیشگیری و درمان بی خوابی

می‌توان برای بهبود و پیشگیری از بی‌خوابی از روغن کنار استفاده کرد. این روغن حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها است که با آرام کردن سیستم عصبی به برانگیختن خواب در بیماران دارای بی خوابی کمک می کند. همچنین برای جلوگیری از بی‌خوابی می‌توان از دمنوش کنار استفاده نمود.

خواص میوه کنار

مصرف کنار در دوران بارداری

مقادیر بالای ویتامین آ و سی موجود در این میوه می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار شود که این امر باعث کاهش عفونت ، التهاب و سرماخوردگی می شود. مصرف میوه کنار از تهوع و استفراغ جلوگیری می کند و به تسکین درد های شکمی در دوران بارداری کمک می کند. همچنین مصرف کنار برای درمان نازایی مفید است.

سم زدایی

میوه کنار به عنوان یکی از بهترین میوه ها برای سم زدایی خون و بدن عمل کرده و میکروب‌های بیماری‌زا را از بدن از بین می‌برد. مصرف کنار به از بین بردن عناصر سمی موجود در شیر انسان کمک می کند.

بهبود گوارش

میوه‌ی کنار سرشار از فیبر است که برای گوارش مفید است. به علاوه کنار حاوی ساپونین و تری‌ترپنوئید است که باعث جذب مواد مغذی اساسی شده و به بهبود وضعیت دستگاه گوارش کمک می کنند. همچنین کنار ملین‌ بوده و برای جلوگیری و درمان یبوست موثر است.

جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت

پتاسیم موجود در میوه کنار به حفظ فشار خون بهینه کمک می کند و خطر بیماری قلبی را به حداقل می رساند. همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در برگ های کنار باعث کاهش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت می شود. در واقع ویتامین A از طریق فعال کردن گیرنده انسولین و پروتئین تیروزین فسفاتاز B1 حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.

مضرات کنار

میوه سدر نفاخ است و ممکن است برای حافظه هم ضرر داشته باشد ولی به طور کلی برای میوه کنار عارضه خاصی گزارش نشده است. بهتر است اگر به عارضه خاصی مبتلا هستید برای مصرف کنار با پزشک خود مشورت لازم را انجام دهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امراله مهماندوست ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    به تعدادی انگشت شمار اصله نهال درخت آرگان برای کاشت آزمایشی در روستای ابوالفضل دهستان چاطوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس نیاز دارم.