کد خبر: نقش-کرونا-در-افزایش-تپش-قلب
۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
نقش کرونا در افزایش تپش قلب!

حسن آقاجانی فوق تخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به نقش کرونا در افزایش تپش قلب، اظهار داشت: تپش قلب یافته شایعی است که به خاطر اضطراب در افراد ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است افراد به خاطر ترس و وحشت تپش قلب و ضربان‌های نامنظم پیدا کنند، افزود: بیماری کرونا می‌تواند روی سیستم‌های هدایتی قلب هم تاثیر بگذارد و همچنین درگیر شدن ماهیچه قلب به صورت میوکاردیت (التهاب عضلات قلب) می‌تواند از جمله مشکلاتی باشند که در جریان بیماری کرونا برای افراد اتفاق می‌افتد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه علت تپش قلب باید در بررسی مشخص شود، گفت: افراد با یک اضطراب ساده هم دچار تپش قلب می‌شوند به همین دلیل علت این اتفاق حتما باید با بررسی مشخص شود.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه کرد: اگر تپش قلب همراه با اشکال در کارکرد ماهیچه قلب باشد بسیار حائز اهمیت است و باید بیشتر و دقیق تر باید به آن پرداخته شود.

آقاجانی بیان کرد: اگر بیماری دچار نارسایی قلبی باشد با ابتلا به کرونا بیماری قلبی وی دچار ناپایداری می‌شود و حتی این ناپایداری می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی ادامه داد: 2 مکانیسم می‌تواند به صورت مستقیم از طریق فعال کردن سیستم التهابی در بدن و افزایش انعقادپذیری خون، شانس ابتلا به سکته‌های قلبی را افزایش دهد و منجر به حملات قلبی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاثیری که ویروس کرونا روی بقیه ارگان ها ‌از جمله سیستم تنفسی دارد، اشاره کرد و گفت: کرونا می‌تواند باعث به هم خوردن پایداری شرایط قلبی در فردی که زمینه بیماری قلبی کنترل شده‌ای داشته، شود به همین جهت افرادی که بیماری قلبی دارند از نظر میزان مرگ و میر در جریان کرونا شانس بالاتری دارند و جزو بیماران پرخطر محسوب می‌شوند.

آقاجانی تاکید کرد: افرادی که زمینه بیماری قلبی و عروقی دارند حتما باید پروتکل‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک،  قطع کردن تماس با افراد بیمار را در دستور کار خود داشته باشند. همچنین این افراد باید به مراتب بیشتر از دیگران از خود مراقبت کنند.

وی بیان کرد: اگر افراد بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری تنفسی مزمن دارند و یا سیستم ایمنی آنها‌ دچار اشکال است حتما باید مراقبت ویژه‌ای از خود داشته باشند چراکه همه این بیماری‌ها‌ می‌تواند شرایط فرد را در مقابله با کرونا تضعیف و باعث افزایش تعداد مرگ و میرها‌ شود.

این فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماری کرونا علاوه بر میوکاردیت می‌تواند منجر به پریکاردیت یا التهاب پرده دور قلب شود، گفت: میوکاردیت در جریان بسیاری از بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا می‌تواند اتفاق بیافتد و باعث آریتمی ‌قلب و افت کارکرد ماهیچه قلب شود، این افت هم می‌تواند گذرا و هم ماندگار باشد.

آقاجانی تاکید کرد: اگر بیمار از وضعیت حاد بیماری نجات پیدا کند ممکن است ریکاوری پیدا کند و میوکاردیت عارضه زیادی بر قلب بصورت دائمی تحمیل نکند و بیمار تقریبا به شرایط قبل بازگردد. همچنین احتمال اینکه با میوکاردیت شدید دچار به هم خوردن کارکرد ماهیچه قلب شود هم وجود دارد که نیاز به اقدامات پیشرفته وجود دارد و بعضا ممکن است اقدامات پیشرفته هم نتیجه بخش نباشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha