کد خبر: وزیر-خارجه-امارات-برکنار-شد
۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۱۵
وزیر خارجه امارات برکنار شد!

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،محمد بن‌راشد، حاکم دبی نیز به نوبه خود در صفحه رسمی‌اش در توییتر درباره جزئیات تغییر در وزارت خارجه نوشته و آن را "جزئی" توصیف کرده است. دلایل برکناری انور قرقاش به عنوان مشاور وزیر خارجه چیست به‌ویژه که او تا همین چند روز پیش، از شخصیت‌های نزدیک به محمد بن‌زاید و مهره‌ای اساسی در عرصه سیاسی امارات محسوب می‌شد؟

برکسی پوشیده نیست که قرقاش هنگام پرداختن به پرونده ایران، سیاست‌هایی را اتخاذ و اظهاراتی را مطرح می‌کرد که به نظر می‌رسد او یک وزیر سعودی است نه اماراتی. رویکرد انور قرقاش همچون سعودی‌ها در مقابل ایران، اخوان‌المسلمین و فعالان اسلام‌گرا، خصمانه و کینه‌توزانه بود و او همانند محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی فعالان را سرکوب و از به اصطلاح "اسلام میانه‌رو" حمایت می‌کرد. این دیپلمات اماراتی در توجیه عادی‌سازی کشورش با رژیم صهیونیستی و بسترسازی برای این امر و نیز چشم‌پوشی از قضیه محوری، یعنی فلسطین، به استفاده از اصطلاحات "صلح و دوستی" متوسل می‌شد.

قرقاش نقش مهمی در جنگ علیه یمن و تداوم آن و نیز تقسیم و تجزیه این کشور فقیر داشت و از گروه‌های شورشی در این کشور حمایت می‌کرد و حتی مقدمات نفوذ صهیونیست‌ها را به "باب المندب" و حضور دستگاه جاسوسی این رژیم در جزیره استراتژیک "سقطری" را فراهم کرد. تمامی یمنی‌ها، به رغم اختلافات‌نظرهایی که دارند، ولی درباره یک موضوع یعنی نقش مخرب امارات در یمن متفق‌القول هستند.

قرقاش، که سال‌ها عرصه سیاست امارات را رهبری می‌کرد و ستون سیاست‌های بن‌سلمان و بن‌زاید در منطقه محسوب می‌شد طی یک اقدام نمایشی، که "زیرکانه طراحی شده بود" برکنار، و سپس تکریم و به عنوان مشاور رئیس دولت منصوب شد.

فرضیه قوی‌ای درخصوص دلایل این برکناری وجود دارد مبنی بر اینکه این برکناری در چارچوب دور شدن تدریجی امارات از سیاست‌های رژیم سعودی به‌ویژه درباره جنگ یمن انجام شد. چرا که دموکرات‌ها به رهبری جو بایدن در آمریکا به قدرت رسیدند و عربستان سعودی و امارات ترجیح می‌دهند کارنامه سیاه حقوق بشری خود را تا حدودی بهبود ببخشند. بر این اساس، رژیم سعودی لجین الهذلول، فعال سرشناس را بعد از سال‌ها از زندان آزاد کرد و حکم اعدامی که علیه کودکان در منطقه الشرقیه صادر کرده بود را کاهش داد.

از این‌رو، امارات متحده عربی بر عقب‌نشینی از سیاست‌هایی که در دوران حضور ترامپ در کاخ سفید اتخاذ کرده، و بازنگری درباره آنها متمایلل شده است ولی از آنجا که برای امارات سخت است که در این چارچوب، قرقاش را برکنار کند بر آن شد تا با جابه‌جایی او آبروی باقی‌مانده‌اش را حفظ کند. لذا ما می‌بینیم "تغییرات مختصری" که در وزارت خارجه امارات انجام شد فقط شامل قرقاش نشده بلکه شامل دستیارش، زکی نسیبه نیز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha