کد خبر: پيشرفت-خود-را-مديون-تحريم‌هاى-تحميلی
۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷

دکتر هاشمی گفت: در کوبا 14 نوع واکسن تولید می شود و ایران نیز توانایی تولید 9 واکسن را دارد و اگر ما در قالب یک کنسرسیوم مشترک، واکسن‌های مورد نیاز منطقه را تولید کنیم، بازار خوبی پیش روی دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري سلامت دکتر سیدحسن هاشمى وزير بهداشت در نشست با معاون ريیس جمهورى كوبا و هیات همراه او كه در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد گفت: در طول چهار دهه پس از پيروزى انقلاب، كشور ما با كوبا رابطه‌اى راهبردى داشته و اين رابطه همچنان بدون تغيير باقى مانده است، از طرف دیگر ما به كمك كوبا، با کشورهای آمريكاى لاتين پيوند عميق و اشتراكات اقتصادى و سياسى پيدا كرديم؛ ظرفيت هاى اقتصادى مشتركى بين دو كشور وجود دارد و اميدواريم روابط پس از ٥ سال وقفه مجدد ايجاد شود.

 

وزیر بهداشت: ایران، کوبا و پیشینه مشترک

دکتر هاشمی که به عنوان رييس ایرانی كميسيون مشترك ايران و كوبا نیز منصوب شده است عنوان کرد: در ابعاد مختلف سياسى، فرهنگى و بين المللى اشتراكات زيادى بین ما و کشورهای آمريكاى لاتين وجود دارد كه این اشتراکات بايد تقويت شود، در طول ٥ سال گذشته در حوزه صنعت و معدن، انرژي، امور بانكى و كشاورزى مى توانستيم در قالب كميسيون مشترك، در جهت ارتقا روابط، تصميمات خوبى بگيريم.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور معاون رییس جمهور کوبا در ایران و سفر قریب الوقوع هیات ایرانی به کوبا تاکید کرد: به طور قطع این سفرها و دیدارها به تشكيل كميته مشترك كمك مى كند.

وی گفت: كوبا در حوزه پرشكى، يكى از نمونه هاى كم نظير بين المللى در دنياست، از سوی دیگر ايران نيز در این حوزه در منطقه خود بى نظير است، چرا كه در توليد علم  چندين سال است که رتبه اول را دارد و 200هزار دانشجو در ٦٠ دانشگاه علوم پزشكى آن تربيت مى شوند.

 

دروازه  همکاری های دارویی

دکتر هاشمی ضمن اشاره به دستاوردهای دارویی کشور در چند سال اخیر عنوان کرد: کشور ما 95درصد داروی مورد نیاز خود را تولید می کند و در علومی مانند نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی و همچنین حوزه پیوند در خاورمیانه بی‌نظیر است؛ به این ترتیب اگر بتوانیم در جهت نوسازی صنایع دارویی و تولید واکسن حرکت های جدی و مثبتی داشته باشیم، بی تردید بازار 400میلیونی پیش روی ماست.

وزیر بهداشت  با ذکر این نکته که  در طول سه سال گذشته صادرات دارویی ایران به 2برابر افزایش یافته یادآور شد: در کوبا 14 نوع واکسن تولید می شود و ایران نیز توانایی تولید 9 واکسن را دارد و به نظر می رسد اگر ما بتوانیم در قالب یک کنسرسیوم مشترک همه واکسن‌های مورد نیاز انسانی را در منطقه تولید کنیم بازار خوبی پیش روی دو کشور خواهد بود.

وی گفت: حضور معاون ریاست جمهوری کوبا می تواند مقدمه‌ای برای فعالیت کمیسیون اقتصادی دو کشور باشد و امیدوارم در قالب بحث‌های کارشناسی مشکلات کوچک و بزرگ در راه این موضوع برطرف شود.

 

معاون رییس جمهوری کوبا: ضرورت اراده و تصمیم

در بخش دیگری از این نشست دکتر ریکاردو کابریساس معاون رییس جمهور و فرستاده ویژه رییس جمهوری کوبا با سودمند خواندن ارتباط ایران و کوبا در زمینه های مختلف برای هر دوطرف گفت: روابط ایران و کوبا در چند سال گذشته دچار رکود شده بود که امیدواریم روابط ما در سایه همین نشست ها بهتر و موفقیت آمیز شود.

آقای کابریساس در ادامه صحبت های خود ضمن ضروری خواندن بحث های فنی در گسترش روابط دو کشور تاکید کرد:گسترش این روابط مستلزم دو عامل اراده و تصمیم دو دولت است که در این صورت می توانیم در مدت زمان کوتاهی به نتیجه مطلوب برسیم.

وی گفت: ایران و کوبا در زمینه های پزشکی از ظرفیت های خوبی برخوردارند و این نشست ها و سفر نمایندگان دو کشور برای انجام نشست های مشترک در قدم اول بسیار ارزشمندست و می تواند زمینه های مختلف همکاری را فراهم کند.

 

از سر گیری یا عادی سازی روابط؟!

ریکاردو کابریساس در ادامه سخنان خود بخش عمده ای از دلایل رکود روابط ایران و کوبا در سال های گذشته را عوامل خارجی ذکر کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل خارجی در این زمینه تحریم هایی بوده است که از طرف کشورهای دیگر بخصوص آمریکا به دو کشور ایران و کوبا تحمیل شده است.

وی گفت: اکنون که روابط بین آمریکا دوباره برقرار شده، می توانیم از این فرصت برای برقراری ارتباط با سایر کشورها استفاده کرد؛ البته برقراری مجدد ارتباط با آمریکا به معنی عادی سازی روابط بین دو کشور نیست؛ چون عادی سازی روابط با آمریکا یک مسیر طولانی که انجام آن در گرو حل بسیاری از مشکلات از جمله رفع تحریم ها، استردادمنطقه گوانتانامو که بخشی از خاک کوباست و قطع کمک به گروهک هایی است که نماینده جامعه مدنی کوبا نیستند.

معاون رییس جمهوری کوبا خاطر نشان کرد: در هر حال از سر گیری روابط با آمریکا برای ما یک پیروزی محسوب می شود زیرا آمریکا اذعان کرد که سیاست هایش علیه کوبا غلط بوده و ما از اصول خود کوتاه نیامده ایم.

 

وزیر بهداشت: آمریکا؛ غیرقابل اعتماد...

وزیر بهداشت در بخش دوم سخنان خود در نشست کمیسیون مشترک ایران و کوبا عنوان کرد: متاسفانه آمریکا و غرب رفتار قابل اعتمادی ندارند. اتفاقات اخیر کشورهای منطقه که با آمریکا رابطه استراتژیک نیز دارند شاهد همین مدعاست.

دکتر هاشمی گفت: خوشبختانه رهبر جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های تغییر ناپذیر کشور را بدون هیچ تخطی نسبت به اهداف انقلاب گوشزد می کند؛ البته نباید نقش تلاش امپریالیسم خبری را در این مورد نادیده گرفت. تلاش های این گروه بر این مبناست که اتفاقات کوچک را بزرگ جلوه دهند. این موضوع موجب می شود ملت‌ها تصور کنند روابط عادی شده در حالی که موانع زیاد است و تا زمانی که صداقت در کار نباشد به هیچ وجه نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.

 

پیشرفت های تحریمی!

وزیر بهداشت گفت: در ایران در درجه اول توکل همه به خداست و بعد از آن به اراده مردم اتکا داریم؛ نزدیک به سه دهه است که توسط آمریکا تحریم شده ایم تا دسترسی های ما محدود شود اما جالب است که ما بخشی از پیشرفت‌های امروز را مدیون همین تحریم‌ها هستیم. بنده پیشرفت‌های کوبا را نیز ناشی از همین موهبت می دانم و در کل ایران و کوبا از نظر ظلم بین‌المللی همدردند.

دکتر هاشمی ضمن اشاره به گفتگوهای خود با دکتر روحانی و دکتر ظریف یادآور شد: از طرف ایران همه نوع آمادگی برای ترمیم روابط وجود دارد و تصور می کنم دستاوردهای توافق هسته‌ای و رفع برخی موانع، همه بهانه‌ها را برای عدم توسعه روابط از کشور گرفته است. از طرفی بخش بهداشت و درمان یکی از حوزه‌های موفق دولت کوبا است. نکته مهم در این موضوع این است که کارشناسان باور کنند برای توسعه روابط اراده و تصمیم وجود دارد.

وزير بهداشت در پایان گفت: مردم از روابط تاريخى ايران و كوبا مطلع هستند. اين دو كشور در طول ٣٧ سال در شرايط سخت كنار يكديگر بوده و ما از دولت كوبا و به ويژه فيدل كاسترو رییس جمهور این کشور به خاطر حمايت هايی که در طول جنگ تحميلى از ایران داشت تشكر مى كنیم./210

 

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha