کد خبر: چرا-لثه-عفونت-مي-كند؟-سه-ضلع-عفونت-لثه
۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲

يك جراح لثه گفت: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان عامل کلیدی و اصلی در عفونت لثه به شمار مي آيد.
 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر بهزاد هوشمند، جراح لثه در گفتگو با برنامه «فراسو» راديو سلامت گفت: در عفونت لثه سه عامل که هرکدام یک ضلع مثلث را تشکیل می‌دهند، نقش دارد.
وي افزود: مهم‌ترین عامل اصلی، بیماری‌های نسوج نگهدارنده دندان و لثه، پلاک میکروبی یا مجموعه‌ای از میکرو‌ارگانیسم‌هایی است که در محل اتصال لثه به دندان تشکیل می‌شوند و آهسته آهسته به شیار لثه نفوذ می‌کنند و محصول ناشی از سوخت و ساز میکروارگانیسم‌ها باعث می‌شود کیسه تشکیل شود و مهم‌ترین جزء این قضیه، پلاک میکروبی است.
وي در ادامه تاكيد كرد: پس رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان عامل کلیدی اصلی است و میکرو‌ارگانیسم‌هایی که در محیط عفونی قرار دارند. عامل دوم، میزبان مستعد است. عامل سوم، مواد غذایی است. اگر فرد مسواک نزند، تغذیه مناسب هم نداشته باشد و عادات موضعی مضر نیز داشته باشد، مستعد بیماری لثه می‌شود.
هوشمند در ادامه گفت: عفونت‌های لثه یک فاکتور خطر واقعی برای بسیاری از بیماری‌های عمومی به حساب می‌آید. این بیماری‌ها شامل دیابت، عروق کرونر، گرفتگی عروق مغزی حتی روماتیسم مفصلی، انواع بیماری‌های روحی ـ روانی و افسردگی است.
اين جراح لثه در پايان با اشاره به اين كه شیار لثه یعنی محل اتصال دندان به لثه 1 تا 1.8 میلی متر عمق دارد، خاطرنشان كرد: از طریق شیار لثه مایعی ترشح می‌شود که این مایع مشتق شده از جریان خون است. این مایع به بزاق وصل شده و ما هنگام غذاخوردن آن را به دستگاه گوارش‌مان وارد می‌کنیم. بخش اول هضم و جذب به‌واسطه اینها صورت می‌گیرد. بنابراین مهم‌ترین جزء کمک به پیشگیری از بیماری‌های لثه، رعایت مناسب بهداشت دهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha