کد خبر: چسبندگی-ویروس-جدید-به-بافت-ریه-بیشتر-اس
۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
چسبندگی ویروس جدید به بافت ریه بیشتر است/ واکسن‌ها بین 85 تا 94 درصد مؤثر هستند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، مجید مختاری عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: هفته گذشته به 415 خانوار تسلیت گفتم و این موفقیت بزرگی است که آمار مرگ‌ومیر ما به زیر 100 نفر رسیده است. امیدوارم از این فاز سخت به خوبی عبور کنیم. انگلستان، امریکا و سایر کشورها  وضعیت بسیار وحشتناکی دارند اما خوشبختانه شرایط ما بسیار خوب است. این شرایط به واسطه زحمات مردم خوب ایران ایجاد شد. ادامه این رعایت‌ها شرایط کشور را در برابر کرونا ویروس عالی خواهد کرد. این موفقیت بدون همکاری همه غیرممکن خواهد بود. اندکی درگیری با کرونا بیشتر شده است اما آمار مرگ و میر کاهش دارد. اگر روند نزولی مرگ‌ومیر ادامه داشته باشد، روند فوتی ثابت یا کاهشی خواهد بود اما اگر سهل‌انگاری کنیم، مطمئناً شرایط برای ما سخت خواهد شد. هرچه آمار ابتلا بالا برود آمار بیماران بدحال و فوتی‌ها هم بیشتر خواهد شد.

مختاری اظهار داشت: بزرگ‌ترین دغدغه ما جهش‌های اخیر ویروس کرونا است. جهش‌هایی مثل افریقای جنوبی و انگلیس را ثبت کرده‌ایم. این جهش‌ها به واسطه تغییرات ناگهانی ژنتیکی بر روی سطح گیرنده‌های مولکولی ویروس است. خیلی از مواقع جهش‌ها منجر به نابودی ویروس می‌شوند. ویروس هم جهش منفی و هم جهش مثبت دارد. در کرونا بیش از 2500 تا 2600 جهش ثبت شده است. این ویروس 800 موکول سطحی دارد. همه این 800 مولکول توان جهش دارند. ویروس حس می‌کند که باید برای بقا تهاجمی‌تر شود. ویروس با تولیدمثل وحشی‌تر می‌شود. مسائل جغرافیا، زیست‌محیطی، اقلیمی و آلودگی هوا بر جهش ویروس تأثیر گذارند. توان انتشار ویروس با جهش افزایش می‌یابد. ویروس جدید 70 درصد توان انتشار بیشتری دارد.

وی افزود: هنوز به خیلی از سؤالات دست نیافته‌ایم. نمی‌دانیم این ویروس جدید عوامل متفاوت و کشندگی بیشتر دارد یا نه. چسبندگی این ویروس به بافت ریه بیشتر است. ممکن این ویروس توان پنهان شدن در برابر آزمایش‌های تشخیصی داشته باشد. فعلاً این بحث رد شده است و آزمایش‌های تشخیصی ما قابلیت تشخیص این ویروس را دارند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: سؤال دیگر این است که آیا واکسن‌ها در برابر این ویروس جدید اثربخش هستند یا نه. شرکت‌های واکسن‌سازی بر اساس گفته‌های علمی معتقدند که واکسن‌ها اثربخش هستند. الآن برای قضاوت خیلی از مسائل زود است.

مختاری در ادامه گفت: ایمنی در برابر ویروس موضوع مهمی است که یا از طریق ایمنی فردی و یا از طریق ایمنی گروهی و ایمنی از طریق واکسن باید ایجاد شود. مطالعات نشان داده شده بیان‌گر این موضع است که اثرات سو این واکسن‌ها کم است. واکسن‌ها بین 85 تا 94 درصد مؤثر هستند. اکتشاف یک واکسن تا مطالعات حیوانی و مطالعات انسانی و تأییدیه غذا و دارو و تولید انبوه، چرخه طولانی است که 4 تا 15 سال ممکن طول بکشد. ما در بازده کوتاه باید واکسن را تهیه کنیم. ایران هم در 6 ماه آینده ان شاالله واکسن را تولید خواهد کرد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پایان گفت: بحث ناقل بودن بعد از دریافت واکسن موضوع مهمی است که هنوز پاسخی برایش نداریم. تحقیقات بر روی خانم‌های باردار و کودکان و افراد بهبود یافته کرونا ادامه دارد. میزان ابتلا به کرونای جدید در کودکان هنوز مشخص نیست.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha