کد خبر: کوتاهی-سازمان-محیط-زیست-در-مقابله-با-آل
۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲

به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت) زهرانژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران ، درباره معضل آلودگی هوا در پایتخت و راهکار برون رفت از این مشکل اظهارداشت: قانون هوای پاک سال 96 صراحتاً توسط رئیس‌جمهور به سازمان محیط زیست ابلاغ شد و محیط زیست بر همین اساس ملزم است اقدامات لازم را از جمله فیلتراسیون خودروها و یا اصلاح روند خودروهای فاقد استاندارد را انجام دهد. همچنین تعطیلی واحدهای صنعتی آلاینده از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان محیط زیست باید به آن توجه کند.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون هوای پاک، شهرداری و وزارت کشور موظف به همکاری با سازمان محیط زیست هستند، گفت: تاکنون اقدامات سازمان محیط زیست جهت مقابله با آلودگی هوا پاسخگو نبوده است و این سازمان به نظرم در این زمینه عملکردی ضعیف دارد.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: شهرداری در مقابله با آلودگی هوا نمره خوبی دارد و در حوزه کنترل معاینه فنی خودروها و محدود کردن تردد خودروها با اجرای طرح‌های ترافیکی جدید، گام‌های مؤثری جهت مقابله با آلودگی هوای پایتخت برداشته است.

نژادبهرام تصریح کرد: از محیط زیست درخواست داریم که به قانون هوای پاک که مورد تصویب مجلس قرار گرفته و رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرده است، توجه لازم داشته باشد تا شهروندان بتوانند در هوای پاک نفس بکشند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه شهری سبب پاسخگویی بهتر در مشکلات شهرها می‌شود، گفت: در زمان تشدید آلودگی هوا، استانداری تصمیماتی اتخاذ می‌کند، در حالی که مردم متصور هستند که شهرداری تصمیم‌گیر نهایی است. این وضعیت در مورد مشکل بوی تهران نیز وجود دارد و زمانی که ما از حوزه محیط زیست شهرداری در مورد اقداماتشان سؤال می‌کنیم، آنها پاسخ می‌دهند که اگر ما جداگانه تصمیماتی بگیریم، متهم به موازی‌کاری می‌شویم و باید حتماً در قالب کارگروه برنامه‌ها اجرا شود.

نژادبهرام گفت: مدیریت یکپارچه شهری جهت اجرا نیاز به تصویب مجلس دارد که لایحه آن دو دهه است بین دولت و مجلس این دست و آن دست می‌شود و در صورتی که لایحه مدیریت یکپارچه شهری اجرایی شود، نتایج مؤثری را در رفع مشکلات شهرها خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل شورای هماهنگی با شهرهای پیرامونی تهران از جمله پیشنهادات من به استانداری و شهرداری است تا بتوانیم مشکلات شهری را به ویژه در حوزه آلودگی هوا برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مسئله آلودگی هوا قابل رفع است و شهرهای مختلفی در دنیا در این زمینه موفق بوده‌اند، گفت: در پکن با ساخت تونل هواساز و در لندن با اجرای طرح‌های ترافیکی موفق به مقابله با معضل آلودگی هوا شدند، پس ما نیز در تهران و شهرهای دیگر نیز می‌توانیم اقدامات لازم را انجام بدهیم.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha