کد خبر: ۷۵-میلیون-یورو-ارز-را-به-واکسن-اختصاص-دا
۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
۷۵ میلیون یورو ارز را به واکسن اختصاص دادیم/ نتوانستیم کرونا را کنترل کنیم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی برنامه کشیک سلامت.، دکتر حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل  افزود:یک تولیدکننده داخلی تولید واکسن آنفولانزا را شروع کرده است و اگر مطالعات بالینی تایید شود احتمال دارد در پاییز تولید داشته باشیم. ما امسال سهمیه گروه‌های پرخطر را از ۲۵۰۰ دوز را به دو و نیم میلیون دوز رساندیم. گروه‌های حساس؛ سالمندان، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سرطان هستند که به آنها واکسن تعلق می‌گیرد و همچنین زندان‌ها و نیروهای مسلح و کادر درمان نیز شامل سهمیه واکسن می‌شوند. ارائه واکسن از طریق مراکز بهداشت و اطلاع رسانی‌ها انجام می‌شود به جز سالمندان بالای ۶۵ سالی که در گروه‌های بالا قرار نمی‌گیرند و باید به صورت آزاد تهیه‌کنند. این افراد برای استفاده از واکسن باید کد ملی خود را ثبت کنند و تزریق در مرکز بهداشت صورت بگیرد. در مورد مادران باردار اگر نیاز باشد مراکز بهداشت به منزل آنها مراجعه می‌کنند. ما برای ارائه واکسن سه نوع قیمت داریم؛ گروه اول شامل همان دو و نیم میلیون دوز است که به صورت رایگان توزیع می‌شود. گروه دوم سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که باید با ثبت کدملی و احراز هویت واکسن را از داروخانه‌ها با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان تهیه کنند. برای کودکان زیر ۵ سال هم واکسن سه ظرفیتی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. بعد از اینکه توزیع واکسن بین این گروه‌ها تمام شد؛ براساس میزان تقاضای موجود سراغ گروه‌های دیگر می‌رویم. اگر میزان تقاضا بیشتر از آن ۱۶ میلیون دوزی باشد که وارد خواهیم کرد، مجبور می‌شویم با ارز نیمایی وارد کنیم که قیمت بیشتری خواهد داشت.

 

واکسن تولید امسال تا پایان زمستان جوابگوست

  او با اشاره به زمان مناسب برای تزریق واکسن گفت: ما هر ساله اوایل مهرماه تزریق واکسن را شروع می‌کنیم و واکسنی که هر سال تولید می‌شود برای همان سال اثرگذاری دارد. یعنی مردم نمی‌توانند واکسن سال گذشته را برای امسال استفاده کنند. واکسنی که ما امسال توضیع خواهیم کرد فقط تا پایان زمستان جوابگو است.

 

 ۷۵ میلیون یورو ارز را به واکسن اختصاص دادیم

 در شرایط به وجود آمده ما ۷۵ میلیون یورو ارز را به واکسن اختصاص دادیم. ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به کودکان زیر پنج سال اختصاص می‌دهیم که در داروخانه‌ها در دسترس خواهد بود. در مهر ماه هم واردات خواهیم داشت. تاکید می‌کنم که مردم هیچ کدام از کالاهای حوزه سلامت را از مکانی غیر از داروخانه تهیه نکنند. برای اینکه سودجوها در این میان وجود نداشته باشد ما توزیع واکسن را به نسبت سال گذشته ده برابر کردیم و فکر می‌کنیم جوابگوی نیاز کشور باشد. همچنین امسال با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت قرار است روزانه ۲ میلیون ماسک در داروخانه‌ها توزیع شود و با قیمت ۱۳۰۰ تومان به فروش برسد.

دریافت واکسن آنفولانزا برای کادر درمانی که در مراکز دولتی هستند رایگان است

 احراز هویت برای دریافت واکسن را به مرور انجام می‌دهیم تا ازدحام صورت نگیرد. در مورد کادر درمان دریافت واکسن آنفولانزا برای آن‌هایی که در مراکز دولتی هستند رایگان است اما در مورد مراکز خصوصی فعلا تعیین تکلیف نشده است. زمانی که آن‌ها هم شناسایی بشود با اختصاص یارانه واکسن دریافت می‌کنند.

در مورد واکسن کرونا مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم

 در مورد واکسن کرونا مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم که آن‌ها گفتند حداقل تا ۴ ماه دیگر می‌توانند واکسن را در اختیار ما قرار دهند. البته در داخل کشور انستیتو پاستور و رازی در حال تحقیقات برای واکسن هستند اما اگر مطالعات بالینی آن‌ها روی میمون هم پاسخ بدهد و وارد فاز انسانی بشوند تقریباً می‌توان گفت موفقیت‌آمیز هستند به شرطی که اتفاقی که برای آکسفورد افتاد برای ما نیفتاد. به هر حال اگر واکسن کرونا در هر جای دنیا تایید شود یا از آنجا تهیه می‌کنیم یا به صورت مهندسی معکوس تولید می‌نماییم. برای اینکه ما مشکلی در زمینه واردات دیگر

تنها مرکز مناسب برای توزیع ماسک داروخانه است

اقلام دارویی نداشته باشیم بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید به ما کمک کند در غیر این صورت با کمبود دارو مواجه می‌شویم. تنها مرکز مناسب برای توزیع ماسک داروخانه است اگر داروخانه‌ها ماسکی را که با قیمت ۱۳۰۰ تومان قرار است به فروش برسد بیشتر بفروشند، سامانه ۱۹۰ برای رسیدگی به شکایات آمده است.

 

دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و معاون آموزشی:

در سال‌های قبل مردم علاقه‌ای به زدن واکسن آنفولانزا نداشتند

در بیمارستان مسیح دانشوری دو نوع آنفولانزای A و B داریم. واکسن هم به دو شکل سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی است که البته تفاوت چندانی از نظر مطالعات بالینی ندارند. در گذشته واکسن آنفولانزا وارد می‌شد و چون تقاضا نبود مصرف نمی‌شد و چون تبلیغات ضد واکسن بود مردم علاقه‌ای به زدن واکسن نداشتند اما در همان زمان هم اصرار می‌کردیم که گروه‌های پرخطر حتماً واکسن را بزند.

زمانی که تعداد واکسن کم است باید اهم و غیر اهم کنیم

از لحاظ علمی اگر واکسن به اندازه همه موجود باشد استفاده از آن موردی ندارد اما زمانی که تعداد واکسن کم است باید اهم و غیر اهم کنیم. ما گروه‌های حساسی داریم که اگر واکسن نزنند در معرض مرگ بر اثر آنفولانزا قرار دارند. ما باید اول این گروه‌ها را واکسینه کنیم. همیشه یکی از کانون‌های شیوع بیماری مدارس بودند اما امسال ممکن است مدارس آنلاین باشند و همچنین ما حج را نداریم و مراسم اربعین هم برگزار نمی‌شود و براین اساس امیدواریم که شیوع بالای آنفولانزا را نداشته باشیم.

اگر دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای دارد حتماً باید واکسن را تزریق کند

واکسنی که سال گذشته تولید شده است برای ویروس امسال جوابگو نیست و بهترین زمان تزریق نیز اوایل مهرماه است چون شروع آنفولانزا معمولاً از ۱۵ مهر شروع می‌شود و تزریق زودهنگام واکسن توصیه نمی‌شود چون نمی‌تواند تا پایان اسفند ایمنی بدهد. اول مهر تا اواخر مهر بهترین زمان برای تزریق است. اگر دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای دارد حتماً باید واکسن را تزریق کند. با تزریق واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی تقویت نمی‌شود بلکه فقط در برابر این ویروس محافظت ایجاد می‌شود. در این مدتی که من فعالیت می‌کنم ندیدم که مریضی در گروه‌های پرخطر، واکسن آنفولانزا زده باشد و از آنفولانزا فوت کند.

امید زیادی به واکسن آکسفورد بود

کرونا ارتباط مستقیمی با رفتار بهداشتی ما دارد. ما به واکسن کرونا نیاز داریم اما واکسنی که عوارض نداشته باشد. ما باید اجازه بدهیم که واکسن‌ها مراحل تحقیقاتی خود را طی کنند. امید زیادی به واکسن آکسفورد بود اما می‌بینیم که خود آن‌ها پروژه را متوقف کردند تا کارآزمایی‌های بالینی را تکمیل کنند. واکسن روسیه نیز روی سه گروه ۳۸ نفره تست شده است و با این تعداد نمی‌توان روی ایمنی‌زایی آن نظر داد. آن‌ها هم کارآزمایی بالینی را در تعداد بیشتر آغاز کرده‌اند. آمریکایی‌ها هم واکسنی دارند که از مکانیسم جدیدی استفاده می‌کند و به این جهت امید بخش است اما خود آنها هم می‌گویند که اگر واکسن در اوایل سال بعد بیاید ابتدا به گروه‌های پرخطر تزریق می‌شود.

موج سوم کرونا به مراتب سنگین‌تر از دو موج قبلی خواهد بود

پلتفرم‌هایی در ایران ساخته شده است که اگر واکسن کرونایی در دنیا مورد تایید قرار بگیرد با روش مهندسی معکوس در ایران هم تولید شود. در بیمارستان مسیح دانشوری حتی با کم شدن پیک بیماری هم تخت‌ها خالی نشدند و این نشان می‌دهد که ما نتوانستیم بیماری را کنترل کنیم و موج سوم به مراتب سنگین‌تر از دو موج قبلی خواهد بود. چاره این بیماری فقط واکسن است و تا زمانی که تامین شود، مجبوریم که نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

عوامل «کشیک سلامت» عبارتند از: طراح، تهیه‌کننده و کارگردان: سهیل سلیمانی؛ مجریان: دکتر حسین قناعتی، دکتر مهدی جعفری؛ مدیر تولید: امیرحسین باقرپور؛ تدوین: سپهر میرزایی؛ گرافیک: رضا وارسته؛ عکاس: دانیال منتظری؛ تصویربردار آیتم‌ها: سپهر میرزایی، امیرحسین باقرپور؛ صدابردار: فرناز فرهنگ؛ دستیار تصویر: زهرا پناهی؛ مشاور رسانه‌: لیلا سلمانی.

«کشیک سلامت» به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی کاری از گروه سلامت اجتماعی شبکه سلامت هر هفته جمعه ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ روی آنتن می‌رود. بازپخش این برنامه جمعه ساعت ۲۳ و شنبه ساعت ۱۱ است.

مخاطبان «کشیک سلامت» می‌توانند از طریق صفحه رسمی برنامه در اینستاگرام به آدرس keshikesalamat@ مطالبات، عکس‌ها، ویدیوها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با سازندگان این برنامه در میان بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha