رصدخانه ملی رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد

برای نخستین بار در کشور، «رصدخانه ملی رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» با حضور «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی افتتاح ‌شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)«علیرضا محمدی» رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این نشست از ایجاد «رصدخانه ملی رفاه» به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزارتخانه در سال جاری خبر داد.

وی افزود: «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» نقش بسیار مهمی در سیاستگذاری و اجرای طرح‌های رفاهی و یارانه‌ای دولت داشته و خواهد داشت؛ بنابراین در مقطع زمانی فعلی ایجاد رصدخانه ملی رفاه به عنوان یک نیاز مهم بیش از پیش احساس می شود.

محمدی خاطرنشان کرد: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان طی سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با تجمیع بانک‌های اطلاعاتی گوناگون وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد و خانوارهای کشور را بررسی و تحلیل کند.

وی هدف اصلی این پایگاه را توسعه عدالت اجتماعی، توسعه حکمرانی داده محور از طریق داده های ثبتی و متقن، مشاهده وضعیت کلان رفاهی و اقتصادی کشور و تحلیل شرایط، بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه های کم درآمد و دریافت مالیات از گروه های پردرآمد، صرفه جویی در منابع مالی دولت از طریق هدفمندکردن سیاست‌های حمایتی و ارزیابی اثربخشی سیاست‌های رفاهی و تحول در ارائه خدمات حمایتی عنوان کرد.

رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان تصریح کرد: تبیین و ارائه چنین مشخصاتی باتوجه به حجم و فراوانی داده ها و اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان که در نوع خود در کشور بی نظیر است، نیازمند زیرساختی همچون رصدخانه ملی رفاه ایرانیان خواهد بود.

وی ادامه داد: رصدخانه ملی رفاه، شبکه‌ای سیاست محور است که رصد نظام‌مند و مستمر شرایط و مسایل مربوط به رفاه همه افراد و خانوارها را در پهنه جغرافیایی کشور بر عهده دارد تا از سیاست، برنامه، تصمیم‌گیری و اجرای «کارآمد و مبتنی بر شواهد» حمایت کند.

محمدی تاکید کرد: رصدخانه ملی رفاه ساختاری است که از طریق کاربرد ثانویه و ادغام دروندادهای اطلاعاتی و فرآیندهای موجود تشکیل می شود و هدف نهایی آن، سیاستگذاری و مشارکت در حفظ و ارتقای رفاه خانوارها و بهبود آن و کاهش نابرابری‌ها و بی عدالتی در حوزه رفاه است.

رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان داشتن تصویری روشن از وضعیت رفاهی کشور(منطقه، استان، شهر)، کمک به سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، پلت فرم کاملی از داده ها و اطلاعات رفاهی برای کاهش فقر و بی عدالتی و نابرابری در حوزه رفاه، اشتراک داده ها و آمار با سازمان‌های دیگر و شناسایی فقر و توزیع جغرافیایی آن را از جمله اهداف این پروژه عنوان کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته این طرح در معاونت رفاه پیگیری شد و خوشبختانه با همکاری مناسب بخش‌های مختلف وزارتخانه و نیز تخصیص فضا و خرید تجهیزات در اریبهشت ماه راه اندازی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha