به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، نفیسه حسینی یکتا روز یکشنبه درخصوص برنامههای وزارت بهداشت در دولت سیزدهم برای توسعه طب سنتی، گفت: توسعه منطقی و روشمند و استفاده تلفیقی از ظرفیتهای این حوزه در نظام سلامت، در دستور کار قرار دارد که این امر هم مطابق سیاستها و راهبردهای سازمان بهداشت جهانی است که اعضای خود را به بهرهگیری از ظرفیتهای طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج تشویق میکند و هم در اسناد بالادستی کشور، شامل سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و بند دوازده سیاستهای کلی سلامت مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه که وزارت بهداشت را مکلف به ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت کرده است، لازمه این امر را توسعه طب ایرانی در تمامی حوزههای آموزشی، پژوهشی و درمانی دانست و افزود: ادغام خدمات طب ایرانی در سطح یک ارائه خدمات و در خانههای بهداشت و همچنین در سطوح دوم و سوم در کنار طب رایج برای ارتقای سطح سلامت جامعه، از جمله برنامههای در دست اقدام در حوزه درمان بهشمار میرود که لازمه آن، تقویت دانشکدههای طب ایرانی در دل دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای تربیت نیروهای تخصصی در رشتههای مورد نیاز است.
مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به ادعاها و نظرات شخصی بسیاری که در فضای مجازی به نام طب سنتی ایرانی مطرح میشود و تشویش اذهان عمومی را بهدنبال دارد، گفت: بهخصوص در زمینه واکسیناسیون باید تاکید کنم که در منابع طب سنتی ایرانی، روشهای پیشگیرانهای مشابه آن وجود دارد و این مکتب طبی بههیچعنوان مخالف واکسیناسیون نیست. وی استناد به اخبار و مطالب منتشرشده از سوی وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی ایران را یکی از راهکارهای مبارزه با این جریانها دانست و افزود: مردم اطمینان داشته باشند که بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای طب ایرانی در کنار دیگر ظرفیتهای مکاتب درمانی برای ارتقای سطح سلامت جامعه، یکی از دغدغههای اصلی وزارت بهداشت است.
خبرنگار:امیر شعبانپور