معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور از افزایش جرایم در حوزه کلاهبرداری مالی با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و ایجاد پیج ها و کانال های فروشگاهی خبر داد .

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری پلیس،سرهنگ "رامین پاشایی" ، اظهار داشت:  با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش خریدهای نوروزی نظر به رعایت توصیه های بهداشتی مسئولان مربوط مبنی بر کاهش تردد های غیر ضروری در سطح معابر شهری و استقبال عمومی هموطنان برای تهیه و تدارک مایحتاج مورد نیاز یکی از بسترهای جذاب و پر مخاطب ثبت سفارش ، صفحات فروشگاهی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است .

وی افزود: متاسفانه به علت عدم ساماندهی مشاغل متعدد فعال در پلتفرم شبکه های اجتماعی اینستاگرام و یا سایر کانال های پیام رسان غیر بومی بستر مناسبی برای وقوع کلاهبرداری مالی از هموطنان شده و همه روز پرونده ها و شکوائیه های قضائی متعددی به مراجع قضائی و انتظامی کشور به خصوص پلیس فتا تحمیل می گردد .

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به سبک و نوع وقوع جرایم در این پیج ها و کانال های فروشگاهی بیان داشت : شایعه ترین نوع کلاهبرداری در این حوزه ساخت صفحات جعلی و تبلیغ دروغین اجناس است که اصلا وجود خارجی ندارد و عمدتا با قیمت پایین تر از عرف بازار به نمایش گذاشته می شوند .

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور گفت: کلاهبرداران در این شگرد پس از ثبت سفارش و دریافت قیمت محصولات پاسخگوی متقاضیان نیستند و یا پس از تبلیغ اجناس اصل و اورجینال و ثبت سفارش و دریافت هزینه های موارد توافق ، کالاهای کپی و یا بی کیفیت را برای سفارش دهندگان ارسال می کنند .

سرهنگ پاشایی در ادامه به نوع دیگری از ترفندهای کلاهبرداری این مجرمان پرداخت و اظهار داشت: کلاهبرداران پس از ثبت سفارش ،خریداران را به درگاه های جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می کنند و با این طریق از هموطنان کلاهبرداری می کنند .

وی ادامه داد: متاسفانه عرضه و فروش کالاهای قاچاق که عمدتا شامل البسه و پوشاک است و می تواند تهدیدی علیه تولید کنندگان و فعالان حوزه داخلی باشد به صورت کاملا سازمان یافته و حرفه ای در این پیج های تجاری فاقد مجوز کسب و کار در جریان است .

این مقام انتظامی ضمن بیان اینکه بیش از 80 درصد کلاهبرداری ها با راه اندازی و تبلیغ پیج ها و کانال های تجاری و پلتفرم های خارجی از جمله اینستا گرام در حال وقوع است ؛ عنوان کرد: اجرای طرح های عملیاتی پیش دستانه و نظارت بر نحوه فعالیت این پیج ها و کانال های فروشگاهی یکی از اولویت های پلیس فتا بوده و همه روزه پرونده های قضائی متعددی علیه مرتکبان و متهمان و دفاع از مال باختگان در پلیس فتا در حال پیگیری است .

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور تصریح کرد: عدم وجود نظام ساماندهی مشاغل تجاری و فروشگاهی در اینستاگرام و سایر کانال های پیام رسان غیر بومی که حلقه مفقوده تولید امنیت مالی برای کاربران و متقاضیان خرید محسوب می شد، اقدام قضائی و انتظامی علیه مرتکبان  اینگونه جرایم و تخلفات را دچار مشکل نموده است .

این مقام سایبری از هموطنان خواست برای سفارش اجناس ، درخواست خود را صرفا از سایت های فروشگاهی که دارای مجوز قانونی و درگاه های رسمی بانکی که تحت دامنه شرکت شاپرک هستند ، انجام دهند و از ثبت سفارش و پرداخت وجوه کالا و خدمات قبل از تحویل در بستر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها جدا خودداری کنند .

این مقام مسئول به هموطنان توصیه کرد: در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های‌ موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس‌ فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.