مدیر عامل شرکت  آب و فاضلاب استان زنجان گفت : بیش از  ۷۵ درصد از منابع آب از طریق آب های زیرزمینی است که نسبت به میانگین کشوری بالا است. و یک ضعف بشمار می‌رود.

گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان،  علیرضا جزقاسمی در جلسه شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ آب و فاضلاب روستایی منحل شد و تمام وظایف آن به آب و فاضلاب استان منتقل شد اظهار کرد : الان عمده فعالیت و انرژی ما در روستا است چرا که در روستا ها به مشکلات آبی مواجه هستیم .

وی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال است که تداوم خشکسالی در کشور ادامه دارد افزود :  در دهه ۶۰و ۷۰  میزان بارش ها  از  ۳۰۰ میلیمتر  به ۲۰۰ میلیمتر رسیده است و خشکسالی های اخیر دوچندان کرده است  بطوری که  میانگین بارش در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ،۲۶ درصد کمتر از میانگین بلند مدت است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه ضعفی که الان در استان با آن مواجه هستیم تامین آب شرب است افزود : بیش از  ۷۵ درصد از منابع آب از طریق آب های زیرزمینی است که نسبت به میانگین کشوری بالا است و یک ضعف است.

جزقاسمی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی به سفره های زیرزمینی و منابع آب تأثیر گذاشته است بیان کرد: در بعضی از مناطق در استان منابع آب وجود ندارد و در شهرستان ماهنشان به لحاظ منابع زیرزمینی بسیار ضعیف است و شهرستان طارم نیز اصلا منابع زیرزمینی ندارد و کیفیت آب پایین است .

وی با بیان اینکه نظام در مقابل آب ضعیف عمل کرده است بطوری که آب جایگزینی ندارد اظهار داشت:  در حال حاضر در استان  ۱۸ الی ۱۹ هزار چاه مجاز و غیر مجاز  وجود دارد که نصف آن غیر مجاز است که از این تعداد، تعداد چاه های آب شرب به شهر ها و روستا ها کمتر از ۵۰۰ حلقه چاه است .

این مسئول با اشاره به اینکه عمدتا مشکلات روستاییان فصلی است افزود : چرا که آب مصرف خانگی و باغداری و دامداری می‌شود که باعث مشکلات می‌شود که بالای الگوی مصرف استفاده می‌شود.


جز قاسمی با بیان اینکه آب بها بسیار نازل است و مد تعیین کننده نیستیم و به صورت کشوری است افزود : آب ها در حوزه شهری بسیار نازل است و در حوزه روستایی به صورت وحشتناک است به طوری که ۵۰ درصد آب بهای شهرهای مجاور آب های روستایی است .

وی با اشاره به اینکه در قیمت تمام شده آب در کشور و استان بین ۳ هزار تا ۳۲۰۰ تومان در هرمترمکعب برای ما است افزود: ولی این قیمت برای مردم درشهر  ۸۰۰ تومان در هر مترمکعب و در روستایی نیز ۴۰۰ تومان است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در تمامی کشور ها شرکت های آب زیان ده است چرا که برای تمامی خدمات هزینه هایی انجام می‌شود افزود : این زیان از سرمایه جبران می‌شود که سرمایه گذاری هایی که باید در کشور در این خصوص انجام شود صورت نگرفته که در نهایت فرسودگی شبکه و نابودی تأسیسات  منجر می‌شود  و تاسیسات  فرسوده و استاندارد های لازم رعایت نشده است.

جز قاسمی  با بیان اینکه بطور متوسط ۴۰ الی ۴۵ درصد آب بدون درآمد در روستا ها داریم خاطرنشان کرد:  آب بدون درآمد یعنی آب را تولید می‌کنیم ولی در قبال آن هزینه ای دریافت نمی‌کنیم‌ که این مقدار در شهر ها ۲۳درصد است.