مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آغاز فرایند اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ، فروغ مولا مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب گفت: منظور از تعرفه پرستاری، مبلغی است که متناسب با ارایه خدمات و مراقبت‌های پرستاری و بر اساس شرح وظایف و استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی گروه پرستاری و ارزش نسبی خدمات تعیین می‌شود.

فروغ مولا با توجه به تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۴ سال به محاسبه و پرداخت کارانه ارایه دهندگان خدمات پرستاری بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های این قانون اشاره کرد.

وی افزود: با وجود تصویب این قانون در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن، تا سال ۱۳۹۹ اقدام چندانی در راستای اجرای قانون مذکور انجام نشد. در سال ۱۳۹۹ و با توصیه مقام معظم رهبری، پس از گذشت ۱۴ سال ازتصویب قانون مذکور،‌ روند اجرایی شدن آن به جریان افتاد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، وزارت بهداشت موظف به تعیین استانداردهای بسته‌های خدمات گروه پرستاری و ابلاغ آن شده و کلیه مراکز بهداشتی درمانی کشور نیز مکلف به رعایت این استانداردها و اجرای قانون مذکور هستند.

فروغ مولا خاطرنشان کرد: ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌های مختلف توسط وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران تعیین و توسط شورای عالی بیمه سلامت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور تایید و توسط هیئت وزیران تصویب شد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص الزامات اجرای صحیح این قانون گفت: در حال حاضر ضروری است نسخه جدید HISدر مراکز تابعه پیاده سازی شده و مشخصات کادر پرستاری در این سامانه ثبت شود. افزودن ردیف خدمات پرستاری در فرم صورتحساب بیماران نیز از زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای این قانون است.

وی یادآور شد: پس از اجرای تغییرات مذکور و ابلاغ دستورالعمل بازتوزیع کارانه، بازتوزیع عادلانه منابع در گروه پرستاری از مراحل مهم پیش روی مراکز تابعه دانشگاه خواهد بود.

براساس این گزارش در همین راستا کارگاه آموزشی و توجیهی مربوط به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با حضور مدیر و کارشناسان اقتصاد سلامت حوزه درمان، مدیران پرستاری و مسئولان درآمد بیمارستان‌های تابعه توسط مدیریت پرستاری معاونت درمان برگزار شد.

در این کارگاه کارشناسان گروه بهره وری و تعرفه خدمات معاونت پرستاری وزارت بهداشت به آموزش کلیات قانون مذکور پرداخته و به سوالات حاضران در زمینه نحوه رسیدگی به اسناد و بازتوزیع مربوط به قانون پاسخ دادند.