محمدرضا فخاریان قمی با بیان این‌که بیمه رایگان دهک‌های یک تا سه در این دولت انجام شد، افزود: دهک چهار ۱۰ درصد، دهک ۵ و ۶، ۲۵ درصد، دهک ۷ و ۸، ۵۰ درصد و دهک ۹ و ۱۰، ۱۰۰ درصد حق بیمه را باید پرداخت کنند تا تحت پوشش صندوق سلامت همگانی قرار گیرند.

وی با بیان این‌که حق بیمه سالانه امسال حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اضافه کرد: دهک ۱ تا ۶ با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه می‌توانند تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان قرار گیرند.

وی به تفاوت صندوق بیمه ایرانیان با صندوق سلامت همگانی اشاره و بیان کرد: در صندوق سلامت همگانی به دلیل استفاده از یارانه دولتی، خدمات درمانی باید از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع دریافت شود، ولی در صندوق بیمه ایرانیان لزومی به رعایت نظام ارجاع نیست.

فخاریان قمی ادامه داد: در حال حاضر کسانی که برای بیمه سلامت مراجعه کنند سه ماه نخست بدون آزمون وسع بیمه می‌شوند و پس از سه ماه در دهک بندی مختلف قرار می‌گیرند و بر اساس آن باید حق بیمه پرداخت کنند.

وی افزود: افرادی که رایگان بیمه می‌شوند علاوه بر مراکز درمانی بخش دولتی، به مراکز درمانی بخش خصوصی نیز می‌توانند مراجعه کنند.

به گفته وی، مادران باردار تا پایان شیردهی و فرزندشان نیز تا پنج سال می‌توانند به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

تا پایان تیرماه امسال، ۶۴۸ هزار و ۳۹ نفر در استان قم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند؛ از این تعداد، ۶۱ هزار و ۵۵۹ نفر عضو صندوق کارکنان دولت، ۸۲ هزار و ۶۶۸ نفر عضو صندوق سایر اقشار، ۴۴ هزار و ۲۳۲ نفر عضو صندوق ایرانیان، ۳۷۷ هزار و ۴۵۰ نفر عضو صندوق سلامت همگانی، ۵۸ هزار و ۵۴۹ نفر عضو صندوق روستایی، ۱۵ هزار و ۸۳۷ نفر عضو صندوق نظام ارجاع و هفت هزار و ۷۴۴ نفر نیز عضو صندوق اتباع خارجی هستند.

بیمه سلامت قم با ۶۲۵ مرکز درمانی طرف قرارداد است.