بر اساس تأکیدات و رهنمون‌های مقام معظم رهبری؛ دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز و توان خود را بر اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی نظام در بخش علم و فناوری گذاشته است تا قدمی مؤثر در راستای تحقق حکمرانی شایسته در آموزش عالی بردارد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر مهدی اسلامی (عضو هیئت‌علمی، مدیر رویدادها و ترویج کارآفرینی معاونت تحقیقات و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) در برنامه «گفتگوی علمی» با موضوع «بازنمایی مؤلفه‌های حکمرانی خوب در آموزش عالی» گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر نحوه عملکرد مراکز آموزش عالی تأکید داشته و فرایند پرورش قوه عاقله برای اداره کشور را از ضروریات جامعه کنونی قلمداد می‌کنند. ایشان در بیانات مختلف خود بر «ارتباط مستقیم دانشگاه و مسائل روز کشور»، «تربیت فرهنگی و اخلاقی دانشجویان» و «ایجاد تحولات مستمر در دانشگاه» نیز تأکید داشته و دارند چرا که این سه اصل اساسی؛ پایه زیربنایی حکمرانی مطلوب محسوب می‌شود.

مدیر ترویج کارآفرینی معاونت تحقیقات و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بر اساس تأکیدات و رهنمون‌های مقام معظم رهبری؛ دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز و توان خود را بر اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی نظام در بخش علم و فناوری گذاشته است تا قدمی مؤثر در راستای تحقق حکمرانی شایسته در آموزش عالی بردارد و این دانشگاه برای پیشبرد عملی این مهم، یک سند راهبردی پنج‌ساله تهیه و تدوین کرده و سالانه عملکرد عوامل و مسئولان اجرایی تمام مراکز و واحدهای تحت پوشش را کنترل و ارزیابی می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: باید توجه داشت که سند راهبردی پنج‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی دارای پنج محور و رویکرد اساسی تحول‌آفرین است که عبارت‌اند از: «چرخش تحول‌آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی‌بخش عمیق»، «چرخش تحول‌آفرین از عرضه‌محوری مقالاله‌گرا و غیرهدفمند به پژوهش‌های کاربردی»، «چرخش تحول‌آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی و فرهنگی ارزش‌مدار»، «چرخش تحول‌آفرین از اقتصاد شهریه محور به درآمدزایی از جریان یادگیری و پژوهشی» و «چرخش تحول‌آفرین از رشد کمی غیرهدفمند واحدهای دانشگاهی بر رشد تحول‌گرایانه دیجیتالی» و تمام توان و تلاش دست‌اندرکاران این عرصه بر مبنای این پنج رویکرد به کار گرفته شده است.

دکتر مهدی اسلامی با تأکید بر ضرورت به‌کارگیری آمایش کشوری در راستای تحول آموزشی گفت: بحث آمایش در تمام امور کشور از اهمیت ویژه‌ برخوردار است و این اهمیت در حوزه آموزشی دوچندان خواهد بود چرا که ما را با داده‌های تخصصی و قابل‌اعتماد همراه خواهد کرد و این داده‌ها کمک بسزایی در نیازسنجی آموزشی و به دنبال آن؛ اِعمال تغییر و تحولات در این عرصه خواهند داشت و امیدواریم با استمرار این روند و همراهی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط به این حوزه؛ به‌زودی شاهد نتایجی حائز اهمیت در راستای تحقق حکمرانی شایسته در نظام آموزش عالی کشور باشیم.