سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: اگر اجرای برخی طرح‌ها و پروژه‌ها و حتی قوانین منجر به تشدید وضعیت آلودگی هوا می‌شوند باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،مهندس داریوش گلعلی زاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: سهم منابع آلاینده هوا مشخص است و راهکارها هم در «قانون هوای پاک» و آئین نامه‌های اجرایی تعریف شده است.

وی افزود: یکی از دلایل تداوم آلودگی هوا با وجود تبیین راهکارها، انباشت تکالیف دستگاه‌های ذیربط در سنوات گذشته و عدم تأمین اعتبارات لازم برای اجرای قانون «هوای پاک» است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از مهم ترین و موثرترین اقداماتی هستند که باید در حوزه آلودگی هوا انجام شوند.

گلعلی زاده یادآور شد: ما در برنامه‌ای که امسال به سازمان برنامه و بودجه کشور تقدیم کردیم کلیه تکالیف دستگاه‌ها را طبق برنامه زمان بندی و بودجه بندی شده، مشخص کردیم و مبلغ ۱۰۷ هزار میلیارد تومان هم احصا کردیم که امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و قانون برنامه هفتم کشور گنجانده شود.

وی اضافه کرد: اگر اجرای برخی طرح‌ها و پروژه‌ها و حتی قوانین منجر به تشدید وضعیت آلودگی هوا می‌شوند باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، مصرف روزانه بنزین در تهران را ۱۳ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: وقتی یک ششم جمعیت کشور در تهران است پدیده وارونگی دما نیز امری طبیعی است.

گلعلی زاده با بیان اینکه ۷۵ درصد مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری است افزود: با افزایش مصرف گاز خانگی، نیروگاه‌ها و صنایع دچار کمبود گاز طبیعی شده و ناگزیر مجبور به استفاده از سوخت جایگزین می‌شوند لذا از مردم تقاضا داریم که در مصرف گاز صرفه جویی کنند.