سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید تماشای نمایش‌های جشنواره فجر به درک دقیق مسئولان از مشکلات مردم به‌ویژه هنرمندان و خالقان آثار نمایشی کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند در حد امکان برای رفع مشکلات‌ مردم و جامعه هنری تلاش کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر،سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در مجموعه تئاتر شهر به تماشای نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تبار در تالار قشقایی نشست. به این بهانه با او به گفت‌‍‌وگو نشستیم و موسوی از تئاتر و ضرورت حضور تصمیم‌سازان و مدیران کشور در سالن‌های نمایش و تماشای آثار نمایشی حرف زد.

او در ابتدا با بیان اینکه تئاتر یک هنر پایه است، گفت: «بسیاری از هنرمندان فعال در عرصه هنرهای نمایشی شروع فعالیت‌شان در تئاتر را جزو بزرگ‌ترین افتخارات خود می‌دانند.»

او ادامه داد: «تئاتر از مردمی‌ترین هنرهایی است که برخلاف آنچه در اذهان عمومی جا افتاده است، یک هنر لاکچری به شمار نمی‌آید بلکه برای همه مخاطبان قابل‌دسترس و سهل‌الوصول است.»

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با ابراز خشنودی از توجه و استقبال مردم به آثار اجراشده در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: «هر چقدر به رونق تئاتر کمک کنیم، باعث افزایش شور و نشاط اجتماعی و بالا بردن سطح کیفی آثار این هنر والا خواهیم شد.»

او ادامه داد: «خوشبختانه امروز به‌رغم تمامی مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند، باز هم توجه‌شان به تئاتر کمرنگ نشده است و استقبال خوبی از اجراها داشته‌اند.»

موسوی با اشاره به حضور مدیران و دولتمردان و مسئولان در سالن‌های تئاتر طی روزهای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: «حضور دولتمردان به‌عنوان تماشاگر تئاتر در سالن‌های نمایشی وظیفه‌ای است که در مقابل هنر و هنرمندان دارند. تئاتر روایتی از زندگی جاری مردم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. این هنر بخشی از ساختار اجتماعی، فرهنگی و هنری کشور را تشکیل می‌دهد.»

او افزود: «از سوی دیگر نمایندگان مجلس و دیگر عزیزانی که در دولت فعالیت می‌کنند نیز به هنر تئاتر علاقه‌مند هستند و این حضور از وجهی دیگر به دلیل علاقه‌شان به این هنر است. خود من به‌شخصه هر ساله به‌واسطه سابقه‌ای که در حوزه فرهنگ و رسانه دارم تا جایی که بتوانم در جشنواره‌های مختلف تئاتر، موسیقی و سینما شرکت می‌کنم.»

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «این آمدوشدها و تماشای آثار به درک دقیق مسئولان از مشکلات مردم به‌ویژه هنرمندان و خالقان آثار نمایشی کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند در حد امکان برای رفع مشکلات‌ مردم و جامعه هنری تلاش کنند.»

موسوی در پاسخ به اینکه مجلس شورای اسلامی تا چه میزان می‌تواند در راستای کمک به اقتصاد تئاتر اقدام کند، گفت: «تئاتر هنری مظلوم است و متأسفانه بودجه‌ محدودی برای این هنر در نظر گرفته می‌شود. برخلاف تصور بعضی از افراد مبنی بر اینکه گسترش شبکه‌های اجتماعی و تولید آثار سینمایی و تلویزیونی باعث کم‌فروغ شدن استقبال مخاطبان از تئاتر شده است، شور و استقبال مردم و هنردوستان در حوزه تئاتر ایجاب می‌کند تا به این حوزه کمک شود.»

او ادامه داد: «فکر نمی‌‎کنم هیچ هنر دیگری بتواند جای تئاتر را بگیرد. این هنر در تمام دنیا جایگاهش تضعیف نشده و از ادامه کار بازنمانده است. به همین دلیل قطعاً باید به هنر تئاتر بها داد.»

موسوی در پایان گفت: «در تلاش هستیم تا طبق صحبت‌هایی که با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیریت مجموعه تئاتر شهر داشتیم، برای تعیین تکلیف حریم مجموعه تئاتر شهر و بودجه تئاتر جلسه‌ای در مجلس داشته باشیم که امیدوارم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ بدهد.»