معاون آموزشی وزارت بهداشت یکی از دستاوردهای مهم ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت را ارتقای کمّیت در حوزه سلامت عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر، 250 هزار دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی تحصیل می کنند. 68 دانشگاه و دانشکده پزشکی در کشور فعال هستند و 150 رشته تخصصی و فوق تخصصی داریم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در هفتمین همایش مرجعیت علمی با محوریت ادغام و با عنوان "ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران"، گفت: بحث ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت شاید برای تعدادی از همکاران جوان و دانشجویان شناخته شده نباشد؛ در دهه 60 به همت اساتیدی همچون دکتر شهریاری و دکتر مرندی، ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت شکل گرفت. قبل از این رویداد، وزارت بهداری وجود داشت که با ادغام آموزش، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبدل شد. یعنی آموزشی که از خدمات سلامت جدا بود، با بهداشت و درمان همراه شد.


وی افزود: اگر امروز در حوزه علوم پزشکی موفقیت هایی را کسب کرده ایم، به دلیل ادغام آموزش در نظام سلامت است.

ارتقای کمّیت در حوزه سلامت


معاون آموزشی وزارت بهداشت، یکی از دستاوردهای مهم ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت را ارتقای کمّیت در حوزه سلامت عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر، 250 هزار دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی تحصیل می کنند. 68 دانشگاه و دانشکده پزشکی در کشور فعال هستند و 150 رشته تخصصی و فوق تخصصی داریم.


دکتر باقری فرد با بیان اینکه در هیچ رشته ای مخصوصا رشته های بالینی نیاز به تحصیل در خارج از کشور نداریم و تمام رشته ها داخل کشور آموزش داده می شوند، ادامه داد: اکنون 21 هزار عضو هیات علمی داریم و نیمی از آنها را بانوان تشکیل می دهند.


وی تصریح کرد: کیفیت آموزش علوم پزشکی درکشور ما مورد تایید سازمان های بین المللی است. فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، اعتباربخشی رشته پزشکی را در کشور به وزارت بهداشت واگذار کرده است. یعنی اگر وزارت بهداشت دانشکده ای را تایید کند، درواقع آن دانشکده مورد تایید فدراسیون جهانی است و زمانیکه یک دانشجوی پزشکی فارغ التحصیل شود، مدرکش در همه جای دنیا مورد تایید خواهد بود.


معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ارتقای کیفیت درمان، گفت: کیفیت درمان نیز در کشورمان به گونه ای است که تمام درمان های نوین امکان پذیر بوده و از کشورهای منطقه برای درمان به ایران سفر می کنند.


ارتقای شاخص های سلامتی با ادغام


وی با بیان اینکه بسیاری از شاخص های سلامتی با ادغام ارتقا پیدا کرده است، افزود: در آموزش علوم پزشکی، دانایی و توانایی توامان آموزش داده می شود و فردی که فارغ التحصیل می شود بلافاصله می تواند مشغول کار شود.


70 درصد تکنولوژی های آموزشی در کشورمان بومی شده است


وی در بخش دیگری سخنانش، درخصوص تکنولوژی های آموزشی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد تکنولوژی های آموزشی در کشورمان بومی شده است. روز گذشته اولین بیمارستان مجازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد و به دنبال افتتاح داروخانه و یونیت مجازی هستیم.


معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی را بازبینی کردیم و به زودی ابلاغ خواهد شد. این آیین نامه صرفا براساس مقالات نبوده و شاخص های دیگری نیز مدنظر خواهد بود.


وی یادآور شد: همچنین، 800 مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که 25 درصد فناوری های حوزه علمی را به خود اختصاص داده اند که رقم قابل توجهی است.