از زمان راه‌اندازی مراکز نفس در سطح کشور بیش از ١۵۰۰ مورد پیشگیری از سقط جنین سالم شده است و میزان موفقیت هم از ۴۰ به ٩۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،مدیر مرکز نفس خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت‌های مرکز نفس از اردیبهشت ماه سال ١۴۰۰ آغاز شده و تاکنون که ٢۰ ماه از زمان فعالیت می‌گذرد بالغ بر ١۵۰۰ مورد پیشگیری از سقط در سراسر کشور داشتیم.

تکتم زاده احمد تصریح کرد: از مجموع بیش از ١۵۰۰ مورد پیشگیری از سقطی که از زمان راه‌اندازی مراکز نفس در سطح کشور داشتیم ٩٩٨ مورد آن در خراسان رضوی بوده و از این میزان نیز ۴٩٨ مورد آن در مشهد بوده است.

دبیر قرارگاه کشوری نفس ادامه داد: همچنین باید اشاره کنیم که امسال میزان اثرپذیری‌های مشاوران مراکز نفس به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته و از ۴۰ به ٩۰ درصد افزایش یافته است، در سال گذشته از هر ١۰ مورد ۴ مورد از سقط منصرف می‌شدند و اکنون این عدد به ٩ مورد رسیده است.

زاده‌احمد با بیان اینکه در میان موارد مراجعه کننده بیش از ۵ مورد آنان اتباع بودند که این گروه هم همانند مادران باردار ایرانی تحت پوشش خدمات کامل و رایگان قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: همچنین موارد چند قلوی پیشگیری شده از سقط هم ٣ مورد بوده که شامل یک ۴ قلو در مشهد و یک ٢ قلو در نیشابور و یک ٣ قلو در درگز بوده است.

دبیر قرارگاه کشوری نفس با تأکید بر اینکه مشهد و خراسان رضوی نخستین شهر و استانی بود که اقدام به تأسیس مرکز نفس کرد و در ادامه این مرکز یاری‌گر تمامی نقاط کشور بود تا مرکز نفس در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شود، گفت: هم‌اکنون مرکز نفس در ٢٩ کشور فعال است در تازه‌ترین اقدام صورت گرفته افتتاح مرکز نفس لرستان را داشتیم و به دنبال آن هستیم تا که مراکز نفس در استان‌های البرز و چهارومحال بختیاری هم راه‌اندازی شود.

زاده‌احمد با ذکر این نکته که ما در جهت افزایش مراکز نفس در خراسان رضوی هم اقداماتی را صورت داده‌ایم، تأکید کرد: هم‌اکنون این مرکز به جز مشهد در ١٧ شهر نیشابور، سبزوار، جغتای، تربت حیدریه، کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن، فیض‌آباد، تربت حیدریه، فریمان، تربت جام، تایباد، گناباد، بجستان، گلبهار، چناران و قوچان دایر شده است و این عدد با مرکز مشهد به ١٨ مرکز در سطح استان می‌رسد.

وی بیان کرد: این مراکز در ٣ حوزه شناسایی، حمایت و فرهنگ سازی فعال هستند که در حوزه شناسایی معرفی مرکز را به معاونت درمان و کادر پزشکی، ماماها درمانگاه‌ها، در حوزه حمایت خدمات مشاوره‌ای به مادرانی که سقط فرزند سالم را دارند داریم و عمده موارد به عدم تمایل به فرزندآوری، مسائل مالی و بارداری در دوران عقد بوده است و در حوزه فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها آگاه سازی جامعه را داریم و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برای عموم مادران به خصوص مادران باردار داریم.

دبیر قرارگاه کشوری نفس افزود: همچنین در نظر داریم تا کلاس‌ ضمن خدمت در کادر بهداشت مراکز بهداشتی و مربیان بهداشت مدارس با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه و آموزش و پرورش داشته باشیم.