تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

افتتاحیه نشست ملی تخصصی پوشش ایرانی با موضوع استاندارسازی محتوای آموزشی لباس اقوام در تاریخ 17 اردیبهشت ماه به میزبانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از ساعت 9 تا 12 برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، نخستین نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی با موضوع استانداردسازی محتوای آموزشی لباس اقوام ایران، با حضور حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمدحسین آشتیانی، معاون آموزشی کارکروه ساماندهی مد و لباس، زهرا یقطین، مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری و متخصصین مد و لباس اقوام از سراسر کشور، در سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، صبح یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

در آیین آغازین این رویداد هنری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ضمن خیر مقدم به مدعوین این نشست، خواستار تسهیل روند راه اندازی خانه و انجمن طراحان مد و لباس در شیراز و توجه ویژه به ظرفیت های فارس در حوزه طراحی مد و لباس شد.

پروانه امیریان، دبیر برگزاری این نشست نیز، به مدعوین خوشامد گفت و نتیجه این نشست را، فایل های آموزشی و استاندارد لباس های اقوام اعلام کرد.

در ادامه، مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری، شیراز را انتخابی درست برای برگزاری نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی دانست و لباس ایرانی را نمادی از هویت ایرانی عنوان کرد که با وجود تعدد اقوام مختلف در ایران، همبستگی و وحدت در میان آنان موج می زند و اکنون برای تعامل و شناساندن فرهنگ قومی خویش، گرد هم آمده اند. وی ضمن تشکر از مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جهت تسهیل برپایی اینگونه رویدادها موثر است و بیان این مسئله که اکنون، برای بازیابی هویت اصیل ایرانی نیاز است که تمامی ارگان های فرهنگی به لحاظ تخصصی و انتشار و شناساندن آن تلاش کنند، گفت: امروز هویت بصری ما آسیب جدی دیده است و لباس اقوام ایرانی قطعاً می تواند هویت بصری ما را بهبود بخشد، چرا که پشتوانه هر لباس اصیل ایرانی، آداب و رسوم و فرهنگ آن قوم است.

وی به همخوانی لباس های اقوام با آب و هوا و شرایط زندگی آن قوم و حضور آنان در جامعه اشاره و انتشار این فرهنگ اصیل پوشش ایرانی را، کمکی در جهت آرامش هویت بصری، مخصوصاً در قشر حساس جوانان عنوان کرد و افزود: می توان از خروجی های اینگونه نشست ها، در اردوهای آموزشی و بازدید از کارگاه های تولیدی حتی در مدارس، استفاده کرد. این اتفاق در استان فارس رخ داده و توانسته است در بدنه فرهنگی جامعه نفوذ کند و این هویت آسیب دیده را التیام بخشد.

محمدحسین آشتیانی، معاون آموزشی ساماندهی کارگروه مد و لباس کشور، عنصر اول مد و لباس را آگاهی و شناخت مقتضیات عنوان کرد که در چند سال اخیر، فراموش شده است. وی لباس را زبان دانست که خود گویای همه شرایط و فرهنگ است و شخص طراح این لباس ها، متوجه ارتباط بدن و لباس و شرایط موجود بوده و زبان لباس اقوام، زبانی پویا است.

عضو کارگروه مد و لباس کشور، راز ماندگاری لباس را شناخت پارچه و ملزومات آن دانست و خلاقیت را زاییده همین شناخت بیان کرد و ادامه داد: اکنون بحران ما همین عدم شناخت است، چیزی که در جهان به آن توجه می شود.

اکنون مد و لباس ما در خاورمیانه جایگاهی ندارد، در حالیکه در دوره های ساسانیان و اشکانیان بی نظیر بوده است. تنها نکته ای که می توان آن را مد نظر قرار داد، پارچه و رودوزی های سنتی ماست، این هنر بی نظیر مخصوصاً در استان سیستان، با اکثر فرهنگهای خارج از ایران ارتباط برقرار می کند. ظرافتی را که رودوزی و پارچه سازی سنتی ایران دارد، حتی هندوستان هم ندارد.

آشتیانی نوید حمایت ویژه کارگروه مد و لباس را از هنر رودوزی و پارچه های سنتی ایرانی داد و اظهار داشت: در هفته جمهوری اسلامی ایران در روسیه، این هنر در حوزه مد و لباس ارائه خواهد شد که قطعاً جاذبه خوبی خواهد داشت. شیراز می تواند قطب مد و لباس کشور گردد، ایجاد خانه مد در شیراز بسیار لازم و ضروری است، چرا که قابلیت این امر را دارد.

گفتنی است، این نشست تخصصی به مدت دو روز در تاریخ های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه، از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ در تالار حافظ، برقرار خواهد بود.