مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: ۲۱۲۲ پرونده در کمیته بدوی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد هزار و ۱۱۲ درخواست به عنوان شغل سخت و زیان‌آور در کمیته استانی این مشاغل تایید شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کردستان، فرزاد پیشکاری با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۱۱ هزار بازرسی دوره ای و موردی توسط ۲۱ بازرس کار استان از کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و ابنیه در راستای نظارت مستقیم بر اجرای قانون کار و صیانت از حقوق کارگران انجام شده است.

وی با بیان اینکه بازرسان کار نقش موثر و تعیین کننده‌ای در حفظ امنیت محیط های کار، پروژه های عمرانی و واحدهای کارگری دارند که نتیجه بازرسی مدون و منطبق با قوانین آنان، منجر به پیشگیری از حوادث ناگوار خواهد شد، افزود: انجام بازرسی‌های ادواری و موردی از کارگاه‌های موضوع ماده ۸۵ قانون کار در راستای نظارت بر حسن اجرای قانون کار و مسائل مرتبط با ایمنی و حفاظت فنی بوده که هدف اصلی آن با اولویت تأمین ایمنی، پیشگیری از حوادث، حفظ و صیانت از کارگران همچنین مسائل مرتبط با حقوق و مزایای قانونی کارگران شاغل در این کارگاه‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه تعداد ۲۷۸ کمیته حفاظت فنی در کارگاه‌های مشمول قانون کار در استان وجود دارد، گفت: ۸۰ درصد از کارگاه های بالای ۲۵ نفر در استان دارای کمیته حفاظت فنی می باشند که در راستای حفاظت، ایمنی و بهداشت کارگران فعالیت می کنند.

پیشکاری با اشاره به اینکه در سال جاری ۲ هزار و ۱۹۶ بازرسی از کارگاه های پر خطر به منظور پیشگیری و کاهش حوادث در استان انجام شده است، گفت: در همین زمینه ۶ هزار و ۱۸۴ ابلاغیه رفع نواقص برای کارفرما ها صادر و ابلاغ و پنج کارگاه متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، افزایش سطح نظارت‌ها و برگزاری دوره های آموزشی را در راستای کاهش حوادث و صیانت از کارگران مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در همین مدت ۱۹ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی توسط بازرسان کار برای کارگران و کارفرما های استان برگزار شده است.

پیشکاری با بیان اینکه ۳۱۸ گواهی صلاحیت ایمنی برای پیمانکاران صادر شده است، گفت: ۳۵۰ مسوول ایمنی نیز در کارگاه های مشمول قانون کار در راستای نظارت بر مقررات ایمنی در واحدهای کارگری استان مشغول بکار شده اند.