معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سرطان های شایع در کشور در کل جمعیت، در مردان پروستات، پوست و معده و در زنان، پستان، تیروئید و کولورکتال هستند گفت: پویش ملی ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺳﺮﻃﺎن از ۷ تا ۱۵ ﺑﻬﻤﻦ در کردستان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کردستان، فرزام بیدارپور در این باره گفت: پویش ملی ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺳﺮﻃﺎن از ۷ تا ۱۵ ﺑﻬﻤﻦ ماه جاری با شعار «من مسئولم، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه ام» در استان اجرا می شود که علاوه بر این شعار، شعارهای «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید» و «آگاهی زودتر، اقدام موثرتر» هم مطرح است.

وی اظهار کرد: بیماری سرطان در کنار سایر بیماری های غیر واگیر، عامل ۶۸ درصد مرگ ها در جهان و ۸۰ درصد مرگ ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: متوسط بروز سرطان در استان در هر ۲ جنس مردان و زنان ۱۷۴.۲۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده در حالیکه این عدد در کشور ۱۷۳.۴۸ است.

بیدارپور با اشاره به آمارهای بروز سرطان در کردستان، بیان کرد: بر اساس آخرین آمارهای این بیماری که در سال ۱۳۹۷ استخراج شده است، متوسط بروز سرطان در ۱۰۰ هزار نفر در مردان کشور و استان به ترتیب ۱۸۲.۷۶ و ۱۹۵.۴۲ و در زنان ۱۶۵.۳۱ و ۱۵۵.۱۷ است.

وی سرطان های شایع در کشور را در کل جمعیت، در مردان، پروستات، پوست و معده و در زنان، پستان، تیروئید و کولورکتال عنوان کرد و ادامه داد: در استان کردستان هم سرطان در کل جمعیت، پستان، معده و پوست، در مردان، معده، پوست و پروستات و در زنان، پستان، پوست و کولورکتال است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری سرطان هم داشت و یادآور شد: اطلاع از روش های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان، مراجعه به پایگاه های سلامت برای تشخیص زودهنگام سرطان و اطلاع از وضعیت سلامتی، اقدام فوری برای پیشگیری از سرطان، اعتماد به روش های درمانی و اطلاع و دوری از عوامل خطر در پیشگیری از سرطان ها از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.