به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)، دکتر محمد هادی بکایی با اشاره به مرتبط بودن هوش مصنوعی و جریانسازی، گفت: در سطح دنیا پروژههای علنی شده که کشورهای مختلف اهداف خصمانهای دارند که در حوزه جریانسازی در ابتدا بدون استفاده از فناوریهای نوین و در ادامه با استفاده از این فناوریها به خصوص هوش مصنوعی اقدام به جریان سازی میکنند، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزاری که میتواند یک رفتار انسانی را تقلید کند باعث میشود محتواهای تولیدی کاملاً باورپذیر باشند و در جریانسازی به خصوص در شبکههای اجتماعی تاثیرگذار است.
این متخصص حوزه هوش مصنوعی در خصوص شناخت مخاطب، اظهار کرد: پروژههای عظیمی در دنیا وجود دارند که به صورت سری و جاسوسی در حال انجام هستند و بعضی از آنها مطرح شده، این پروژهها قطعاً ابعاد تجاری دارند. در مورد شیوه انتشار محتوا نظریههایی به نام دنیای کوچک یا ۶ درجه جدایی وجود دارد که با هم مرتبط هستند و دنیای کوچک میگویند انسانها در تمام کره زمین با چند واسط با هم در ارتباط هستند و این نظریه اثبات شد که نهایتاً با ۶ درجه انسانها از یکدیگر فاصله دارند، اما در مطالعاتی در برخی از شبکههای اجتماعی؛ مثل فیسبوک و توییتر عدد کمتر از ۴ را نشان میدهد؛ یعنی با ۴ ارتباط میتوان با تمام آدمهای روی کره زمین وصل شد.
وی افزود: پروژه بسیار مهمی تحت عنوان تیم خورخه؛ با محوریت اسرائیل آغاز شد و این پروژه توانایی کنترل ۳۰ هزار اکانت سایبری در شبکههای اجتماعی مختلف را دارد، امروزه با فناوریهای جدیدی مثل هوش مصنوعی مولد بحث فراتر از این است که یک بات فقط پستهای مشخصی را لایک کند و این توانایی را دارند که تولید محتوا کنند و پاسخ دهند و حتی پست جدیدی بگذارند. ادعای تیم خورخه این است بر اساس دادهها این ۳۰ هزار اکانت جریانسازی داشته و اکانتهایی را ساخته که از یک سری انسان واقعی تقلید کردند و این ۳۰ هزار اکانت باتهای انسان نمایی هستند که تولید محتوا میکنند و به جریان سازی کمک میکنند؛ پس دنیای کوچکی که افراد با ۴ درجه به هم وصل هستند و ۳۰ هزار اکانت انسان نما وجود دارند که در این دنیا بازی میکنند طبیعتاً میتوانند در کسری از ثانیه یک جریان جهانی را در رابطه با یک خبر دروغ ایجاد کنند.
بکایی در برنامه« تنگه احد» رادیو گفتگو با بیان اینکه در کشور حداقل در سطح برنامهریزی کارهای خوبی انجام شده، اضافه کرد: یک سند مصوب در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد به عنوان الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتواهای خلاف واقع در فضای مجازی که به وزارت فرهنگ و ارتباطات تکلیف داده و کسانی که مسئولیت دارند باید پاسخگو باشند که چه کارها و برنامههایی صورت گرفته؛ در کشور برنامهریزی داشتیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم در صورتی که در دنیا به شدت در خصوص تولید، انتشار و تشخیص اخبار جعلی کار شده، طبق آمار شرکتهای دانش بنیانی که در سطح دنیا در حال فعالیت هستند شرکت اول و دوم آمریکا و چین هستند و سوم رژیم غاصب اسرائیل و از نظر آماری تعداد شرکتهای اسرائیل با کشور چین برابری میکند و این شرکتها زمان خود را برای اهداف حاکمیتی میگذارند. در دنیای امروزی ساخت محتوای جعلی و تقلید یک رفتار انسان گونه و انتشار یک محتوا در کل دنیا بسیار ساده است و باید سواد رسانهای افراد را ارتقا داد و آموزش سواد رسانهای را از مدارس شروع کرد و کارگاه محور و عملیاتی بحث سواد رسانهای را جدی گرفت.