مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، گفت: در شرایطی که صنعت برق کشور با چالش‌های متعدد اقتصادی و محدودیت‌های بین‌المللی مواجه است، گروه صنعتی ایران ترانسفو موفق شد با تحقق رشد ۱۰۵ درصدی در صادرات طی پنج‌ماهه نخست سال جاری، به رقم قابل‌توجه ۶۳ میلیون دلار دست یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، مهدی صادقی، در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه این شرکت از سال ۱۳۴۵ تاکنون، از رشد ۴۰ برابری ظرفیت تولید خبر داد و در عین حال، به برخی چالش‌های کلان اقتصادی و موانع قانونی پیش‌روی صنعت اشاره کرد.

رشد ۴۰ برابری ظرفیت تولید ایران ترانسفو طی ۶ دهه فعالیت  

وی با بیان اینکه ایران ترانسفو در سال ۱۳۴۵ با سرمایه‌گذاری خارجی شرکت زیمنس و سرمایه‌گذاران داخلی نظیر بانک صنعت و معدن در شهرستان ری تأسیس شد، افزود: ظرفیت تولید این شرکت در ابتدا هزار مگاولت آمپر بود که این رقم امروز به ۴۰ هزار مگاولت آمپر رسیده و یک رشد ۴۰ برابری را در تاریخ ۶۰ ساله خود تجربه کرده است. 

مدیرعامل ایران ترانسفو در ادامه، سهامداران این مجموعه را شامل گروه توسعه ملی، امین مهرگان و سازمان تأمین اجتماعی (شستا) معرفی و بیان کرد: گروه صنعتی ایران ترانسفو با ۱۹ شرکت زیرمجموعه، یک زنجیره ارزش کامل را تشکیل داده که بیش از ۴۱۳۱ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است که 
با احتساب شرکت توزیع که ۴۲ درصد سهام آن در اختیار ایران ترانسفو است، این رقم به حدود ۴۷۰۰ نفر می‌رسد. 

 شناسایی ۷ شرکت دانش‌بنیان در مجموعه ایران ترانسفو  

صادقی به توانمندی‌های فناورانه این مجموعه اشاره کرد و گفت: از میان ۹ شرکت تولیدی زیرمجموعه، هفت شرکت از جمله شش شرکت تولیدی و یک مؤسسه تحقیقاتی، به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته شده‌اند که چنین مجموعه‌ای در کشور کم‌نظیر است. 

وی با تأکید بر سهم ۸۵ درصدی ایران ترانسفو در بازار داخلی و برنده شدن در اکثر مناقصات، به راهبردهای صادراتی این شرکت پرداخت و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، سهم صادرات ما از ۵ درصد به ۲۸ درصد در شرکت اصلی و از ۱۳ درصد به ۲۴ درصد در کل گروه صنعتی افزایش یافت. این در حالی است که در ۵ ماه ابتدایی سال جاری، صادرات گروه به ۶۳ میلیون دلار رسیده که رشد ۱۰۵ درصدی را نشان می‌دهد. 

مدیرعامل ایران ترانسفو یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته را کاهش دوره وصول مطالبات عنوان و اظهار کرد : این دوره از ۷۵ روز در گذشته به ۱۳۷ روز در سال مالی اخیر کاهش یافته و در شرکت اصلی نیز حدود ۵۰ روز بوده است که نشان از تلاش برای بهبود وضعیت نقدینگی دارد. 

چالش‌های راهبردی و مشکلات کلان اقتصادی 

صادقی در بخش دیگری از سخنانش به چالش‌های پیش‌روی صنعت پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که مواد اولیه را نقد خریداری کرده، اما محصولات را نسیه به فروش می‌رسانیم. علاوه بر این، کاهش بودجه عمرانی دولت و پیشی گرفتن نرخ استهلاک از نرخ تشکیل سرمایه در دهه ۹۰، منجر به کاهش تقاضا شده است. 

وی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های مستقیم، مطالبات از شرکت‌های دولتی و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی را از دیگر موانع برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود این چالش‌ها، موفق شدیم در سال گذشته سود خالص گروه را ۷۶۷ درصد افزایش دهیم. 

مدیرعامل ایران ترانسفو به موضوع اصلاح عناوین شغلی سازمان تأمین اجتماعی نیز اشاره کرد و آن را یکی از مشکلات جدی و عجیب برای واحدهای صنعتی دانست و اظهار داشت: این بخشنامه که با عطف به ماسبق کردن، واحدهای تولیدی را با مبالغ سنگین جریمه روبرو کرده، موجب کاهش سرمایه اجتماعی دولت شده و لازم است از سوی مسئولان مورد بازنگری قرار گیرد. ما مستندات لازم را برای ارائه به مراجع قانونی آماده کرده‌ایم. 

صادقی  از تعامل با دولت برای جلوگیری از خاموشی‌های بیشتر در سال‌های گذشته خبر داد و افزود: توسعه محصولات جدید و افزایش ساخت داخل به ۷۸ درصد در دو سال آینده از برنامه‌های اصلی ماست. 

در نوسازی صنعت برق، ۷۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهیم کرد 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، از ساخت بزرگترین ترانسفورماتور ایران و تدوین طرحی برای نوسازی ترانسفورماتورهای فرسوده کشور با هدف صرفه‌جویی ۷۰۰ میلیون دلاری خبر داد. 

صادقی با اشاره به پروژه‌های کلان این گروه صنعتی، اظهار داشت: سال گذشته موفق شدیم برای اولین بار در کشور، بزرگترین ابرترانسفورماتور را با ارتفاع ۱۱ متر و ۲۶ محور طراحی و تولید کنیم که در کمتر از شش ماه در ایستگاه سعادت‌آباد تهران نصب شد و پیش از آغاز پیک مصرف تابستان، به مدار آمد و از افزایش خاموشی‌ها جلوگیری کرد. 

وی افزود: علاوه بر این، طرحی برای نوسازی و بازسازی ترانسفورماتورهای با قدمت بیش از ۳۰ سال تهیه کرده‌ایم که در صورت اجرا، با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری در یک دوره ۵ ساله، جایگزین یک نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی خواهد شد. این طرح سالانه ۲۸۸ میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت به همراه خواهد داشت و به کاهش قابل توجهی از تولید کربن منجر می‌شود. 

تولید ملی واگن مترو و افزایش ۱۰ درصدی داخلی‌سازی 

مدیرعامل ایران ترانسفو به بحث ساخت داخل و تولید محصولات جدید پرداخت و تصریح کرد: برای اولین بار، تابلوی یکپارچه سازی اینورتر و تجهیزات حفاظتی با ساخت داخل کامل تولید شده که هزینه آن یک‌سوم تا یک‌دوم نمونه‌های خارجی است.

صادقی با تأکید بر هدف‌گذاری برای افزایش ۱۰ درصدی ساخت داخل در محصولات، گفت: ما حدود یک ماه پیش رویداد نوآوری و شکوفایی را با حضور تمام سازندگان داخلی برگزار کردیم تا محصولات جدیدی با ارزش تقریبی ۱۷ میلیون دلار را برای داخلی‌سازی شناسایی کنیم. 

وی همچنین از ساخت اولین واگن ملی مترو خبر داد و افزود: ما در حال حاضر مشغول ساخت چهار دستگاه واگن برای وزارت نیرو هستیم که تا یک ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهند شد.