به گزارش خبرگزاری سلامت _ طبنا گیلان : پژوهش جدیدی نشان میدهد شکست، برخلاف تصور عمومی، فقط تجربهای تلخ نیست بلکه نقش مهمی در یادگیری و شکلگیری تصمیمهای بعدی مغز دارد.
در این مطالعه، پژوهشگران با بررسی رفتار موشهای نر در رقابتهای گروهی دریافتند که تجربهی باخت میتواند جایگاه اجتماعی و تصمیمگیریهای بعدی را تغییر دهد. در واقع، بازندگان تمایل دارند جایگاه پایین خود را بپذیرند و در مواجهههای بعدی نیز احتمال باخت بیشتری دارند.
این پژوهش که نتایج آن در نشریه New Atlas منتشر شده، با استفاده از «آزمایش لوله» انجام شد؛ در این آزمایش، دو موش از دو طرف لولهای باریک وارد میشوند و موشی که عقب میرود، بازنده محسوب میشود. پژوهشگران با تکرار این رقابتها، الگوی شکلگیری جایگاه اجتماعی موشها را بررسی کردند.
نتایج نشان داد موشهایی که پیشتر برنده شدهاند، در رقابتهای بعدی نیز برتری خود را حفظ میکنند، درحالیکه بازندگان معمولاً تمایل به عقبنشینی دارند. بررسیهای مغزی نشان داد این رفتار به فعالیت گروهی از سلولهای عصبی در بخشی از مغز به نام «جسم مخطط پشتی» مرتبط است. هنگامی که این سلولها غیرفعال شدند، موشهای بازنده دیگر جایگاه پایین خود را نمیپذیرفتند.
به گفته پژوهشگران، مدارهای عصبی مرتبط با باخت با مدارهای مربوط به برد متفاوت هستند و به نظر میرسد «اثر بازنده» بیش از پاداش، با مسیرهای تصمیمگیری مغز ارتباط دارد.
پژوهشگران معتقدند نتایج این بررسی میتواند برای درک بهتر رفتارهای اجتماعی و واکنش انسان به شکستها مفید باشد. هرچند مغز انسان پیچیدهتر از موش است، اما برخی بخشهای کلیدی آن، ازجمله نواحی تصمیمگیری و یادگیری، عملکرد مشابهی دارند.
به گفته محققان، شکست میتواند در بلندمدت نقش آموزشی و سازندهای در شکلدهی رفتار داشته باشد و شناخت این فرآیندها به درک بهتر انعطافپذیری اجتماعی انسانها کمک میکند.