وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت اقدامات انجام شده درخصوص کریدورهای ریلی و روند پیشرفت آن‎‌ها، گفت: این روند در مقایسه با سال‌های گذشته، سرعت چشمگیری یافته و به زودی ایران را به یکی از محورهای ریلی اصلی برای اتصال بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه به آب‌های آزاد و اروپا تبدیل خواهد کرد.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در تشریح آخرین وضعیت کریدورهای ریلی کشور با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی حمل‌ونقل و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از پیشرفت قابل توجه پروژه‌های ریلی کشور خبر داد.

وی گفت: در مسیر خاش چابهار فقط ریل‌گذاری قطعه ۱۲۰ کیلومتری ایرانشهر نیکشهر باقی مانده است و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. این مسیر بخشی از کریدور مهمی است که کشورهای هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، روسیه و چین پیگیر اتصال آن به شبکه ملی ریلی ایران هستند.

صادق با بیان اینکه پروژه راه‌آهن میانه اردبیل که بیش از ۲ دهه از آغاز آن می‌گذرد نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: بازدیدهای نهایی این مسیر در حال انجام است و پس از تکمیل، قابلیت بهره‌برداری کامل خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر کریدورهای اولویت‌دار مسیر کرمانشاه خسروی، بیان‌داشت: به دلیل حجم بالای کارهای باقی‌مانده حد فاصل اسلام آباد- خسروی تا پایان سال جاری تکمیل نمی‌شود، اما در اولویت برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود طی یک تا ۱.۵ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به پروژه‌های بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: راه‌آهن شلمچه بصره با تأمین منابع مالی در حال پیگیری است، در مسیر سرخس چشمه ثریا، حدفاصل تبریز- مرند- چشمه ثریا نیز به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر در دست رایزنی بوده و با انتخاب پیمانکار، کمتر از دو سال آینده اجرایی خواهد شد.

این عضو کابینه دولت چهاردهم درباره پروژه راه‌آهن رشت آستارا نیز گفت: تملک اراضی این مسیر تا پایان سال به اتمام می‌رسد و با استفاده از فاینانس کشور روسیه، طی سه سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

صادق تاکید کرد: این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب است که از هند تا بندرعباس، رشت- آستارا، جمهوری آذربایجان و روسیه و فنلاند امتداد می‌یابد که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تملک شده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال کل مسیر آماده شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و جایگاه استراتژیک خود، چه در مسیر شمال - جنوب و چه شرق- غرب، انتخاب طبیعی کشورهای همسایه برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی است.

وی یادآور شد: با تأکید رئیس‌جمهور، همه تلاش وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل شبکه ریلی و کریدورهای اصلی کشور متمرکز شده است