معاون آموزشی با بیان این که در حال حاضر شورای عالی اخلاق پزشکی در حال ارتقاء یافتن است و این شورا در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی سامان یافته است، افزود: امیدواریم با ارتقاء مهارت های گروه پزشکی بتوانیم مشکلات آموزشی را اصلاح کنیم.


به گزارش وبدا، دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری که امروز به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت برگزار شد، ضمن اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه آموزش علوم پزشکی در راستای برنامه تحول سلامت، گفت: امیدواریم با ارتقاء تحکیم اخلاق پزشکی، بتوانیم این جایگاه را ارتقاء دهیم.


معاون آموزشی با بیان این که تمام مناطق آمایشی ما مجهز به مراکزی برای کسب مهارت شده‌اند، افزود: گفت: در حال حاضر برنامه های آموزش پزشکی در کشور بازبینی شده و این بازبینی در رشته پزشکی عمومی 90 درصد محقق شده است.


وی با اشاره به توسعه طرح پزشک خانواده در کشور و گسترش رشته تخصصی آنها در 8 دانشگاه، افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی حدود ۱۰۰۰ پست جدید در سال گذشته ایجاد شد و حدود ۱۴۰۰ نفر به عنوان متعهد به دانشگاه های علوم پزشکی اضافه شدند.
معاون آموزشی افزود: امسال تعداد زیادی بورسیه هیات علمی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق علمی می‌دهیم و همچنین سند بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده و دستورالعمل ارائه آن به دانشگاه‌ها رفته است.


دکتر لاریجانی با بیان این که کمیته بیماری های غیرواگیر برای 4 بیماری سرطان، بیماری‌های قلب و عروقی، دیابت و بیماری‌های تنفسی و آسم پیش‌بینی شده است، افزود: دستورالعمل سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا بتوانیم برای ریسک فاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر مثل تغذیه ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف سیگار و اعتیاد برنامه‌ریزی کنیم و در این رابطه نقش رسانه‌ها بسیار کلیدی است.


معاون آموزشی همچنین از راه‌اندازی سایتی در وزارت بهداشت تحت عنوان راهنماهای بالینی خبر داد و افزود: این سایت با کمک انجمن‌های تخصصی و مراکز تحقیقاتی راه‌اندازی شده و راهنماهای بالینی در آن قابل دسترسی است و قرار است در تمام دانشگاه‌ها ساختاری برای بهره‌مندی بیشتر از این سایت دیده شود.
دکتر لاریجانی ادامه داد: افراد می‌توانند برای مراجعه به راهنماهای بالینی به آدرس اینترنتی hetas.health.gov.ir مراجعه کنند