به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران ، در واکنش به ابلاغ آئین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها از سوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: مسئولان، برخلاف نظر و تجربه‌های شکل گرفته در تشکل‌های صنفی و تخصصی، آئین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها را به بهانه رفع مشکلات داروسازان تغییر داده‌اند، این در حالی است که با این کار، به قول معروف «آب را گل آلود کرده‌اند».

وی ادامه داد: هر گونه راهکاری که برای رفع مشکل اشتغال داروسازان از سوی هر فرد یا مرجعی مطرح شود، اگر بدون تکیه بر مبانی کارشناسی شده و آینده‌نگرانه باشد، نه تنها نمی‌تواند اثر بخشی لازم را داشته باشد، بلکه صرفا کاربردی عوام پسندانه و پوپولیستی خواهد داشت.

سجادی افزود: انجمن داروسازان ایران به پشتوانه یکصد سال تجربه، رصد و دیده بانی فضای دارویی کشور، تصریح می‌کند که آئین نامه جدید، موجب کاهش تراکم داروسازان در مناطق مردم و کمتر برخوردار خواهد شد که در مغایرت تام با رسالت داروسازان است.

به گفته سجادی، مشکلاتی که متعاقب ابلاغ آیین‌نامه به چرخه دارویی کشور تحمیل می‌شود، دیر یا زود، اثرات سوء ای را بر دستاوردهای چند دهه اخیر دارویی و داروسازی کشور به جا خواهد گذاشت و این موضوع، سبب تشدید بحران های متعددی خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر دنبال راهکارهای بلند مدت،ریشه‌ای و پایدار برای توسعه اشتغال داروسازان هستیم، سازمان غذا و دارو باید دست از تصمیم گیری های پشت درهای بسته بردارد و عطش وزارت بهداشت برای پیاده سازی دستورات غیرکارشناسی را مهار و کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر با توجه به بودجه تعریف شده، در بسیاری از استان‌ها با داروخانه‌های جدیدالتاسیس قرارداد نمی‌بندند، اظهار داشت: علی‌رغم این شرایط، سازمان غذا و دارو به صورت شتابزده به دنبال تاسیس داروخانه است. آیا لازم نیست هماهنگی‌های بین سازمانی برای میزان بودجه مورد نیاز موسسات جدید صورت گیرد؟

وی ادامه داد: آیا تاوان وقفه در ارایه خدمات دارویی و وجود مراکز بدون قرار داد باسازمان‌های بیمه گر را باید مردم بدهند؟

سجادی افزود: چرا مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همچنان اصرار بر کار غیر کارشناسی خود دارند و بدون توجه به نظر تشکل‌های صنفی نظیر سازمان نظام پزشکی، تصمیم‌گیری می‌کنند؟ آیا باید منتظر باشیم که تجربه اجرای طرح تحول سلامت بدون درنظر گرفتن منابع بودجه‌ای پایدار، دوباره در آئین‌نامه های ابلاغی تکرار شود؟

به گفته سجادی، تغییر آئین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها، خطای بزرگ سازمان غذا و دارو است که بی تردید جبران آن پر هزینه خواهد بود.

سجادی افزود: پیشنهاد انجمن داروسازان ایران که بارها به صورت مکتوب و شفاهی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفته آن است که پیش از هرگونه تغییری در آئین‌نامه، سند جامع بلند مدت اشتغال داروسازان تهیه و تنظیم شود تا معلوم شود ترکیب مراکز اشتغال‌زایی داروسازان چه نسبتی باید داشته باشد(فارس)