به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محمدمهدی شهریاری در گفت و گو با اصحاب رسانه، اظهار داشت: هم اکنون ۶۰ هزار هکتار از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار باغ های استان به درختان سیب اختصاص دارد که ۵۴ هزار هکتار سطح باغ‌های سیب مثمر و ۶ هزار هکتار باغ نهال سیب است.

وی در خصوص مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی در حوزه سیب، اضافه کرد: با رشد باغ‌های سیب از دهه ۶۰ در استان صنایع فرآوری و تبدیلی خوبی در این حوزه در استان احداث و فعالیت خود را آغاز کرده است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ۱۴ واحد فرآوری و صنایع تبدیلی کنسانتره سیب در استان فعال است که سهم مهمی در اشتغال و ارز آوری برای استان و کشور دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه سیب موضوعی تحت عنوان ضایعات نداریم، گفت: ضایعات این میوه تحت عنوان سیب درجه ۳ در بازارها به خصوص در بخش کنسانتره عرضه می‌شود و در حوزه تولید سیب حتی یک سیب هم از چرخه تولید خارج نمی شود.

وی اظهار داشت: باید با مقاوم سازی ارقام سیب های تولیدی در کشور برای کاهش خسارات و ضایعات در این بخش تلاش شود چرا که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصول سیب تولیدی استان سیب درجه ۳ است.

وی گفت: در زمان حاضر متوسط عملکرد تولید ۲۰ تن در هر هکتار است که برای افزایش رقابت پذیری در بازارهای جهانی این میزان باید افزایش یابد.