به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت، صدرالدین علیپور در آیین رونمایی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی، اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند خشک و آغاز اجرای طرح «کاپ» با بیان اینکه این طرح بر اساس الگوهای جهانی با هدف دفن کمتر پسماند آغاز شده است، اظهار داشت: فرم ذخیره سازی مخازن، جمع آوری ۲۴ ساعته زباله مشکلاتی را در بحث رفت و روب و شیرابه ایجاد کرده به همین دلیل به دنبال کاهش این مشکلات هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که مشکلات حوزه پسماند به دلیل متصل نبودن چرخه فعالیت مدیریت آن در مناطق، ایستگاه‌های میانی و در نهایت دفع و دفن پسماند است، افزود: یکپارچه کردن این چرخه از مهمترین اهداف طرح کاهش پسماند محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: تغییر فرمت مخازن در مناطق، صورت وضعیت الکترونیک، تفکیک حداکثری شیرابه در ایستگاه‌های میانی، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی ،رفت و روب و تمیزی شهر و فشرده‌سازی زباله‌ها در آراد کوه مهمترین محورهای طرح کاهش پسماند است.

علیپور با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در ایستگاه‌های میانی به‌ دلیل مشکل شیرابه و اشغال زمین با کارایی‌های کم همراه است، گفت: در این خصوص ما به سراغ MRF رفتیم تا به این صورت، زمان تفکیک حداکثری شیرابه و تصفیه آن در متراژ پایین انجام شود. همچنین با اجرای این طرح حدود ۳۰ هزار متر زمین در شهر تهران آزادسازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اجرای کامل این طرح علاوه بر هوشمند سازی، مدیریت پسماند را در تهران شاهد خواهیم بود، افزود: با اجرای این طرح می توانیم میزان دفن زباله را تا حد امکان به حداقل برسانیم و مانع تفکیک غیرمجاز شویم.

*آماری از پسماند ارزشمند و غیر ارزشمند در دست نداریم

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در ادامه این مراسم با بیان اینکه اجرای پروژه های شهر هوشمند تاثیرات مهمی در زندگی مردم دارد، گفت: بر این باوریم که جمع آوری هوشمند زباله در شهرها تاثیر مهمی در زندگی مردم دارد و می تواند به کاهش مشکلات در شهرها کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت شهروندی و افزایش کیفیت زندگی 3 پارامتری است که در حوزه شهر هوشمند دیده شده است، افزود: کاهش پسماند هر سه این محورها را به موفقیت خواهد رساند. تفکیک از مبدا پسماند و کاهش دفن پسماند در همه اسناد بالادستی مورد اشاره قرار گرفته است.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران با اشاره به اینکه امروز آماری از پسماند ارزشمند و غیر ارزشمند در دست نداریم، تصریح کرد: اما با اجرای طرح های هوشمندسازی جمع آوری پسماند این امر مهم محقق خواهد شد.

فرجود در ادامه با بیان اینکه فعالیت بخش خصوصی در قالب اپلیکیشن هایی برای جمع آوری پسماندها بسیار اهمیت دارد، گفت: تبادل داده ها میان بخش خصوصی و بخش دولتی برای اجرای طرح های هوشمند سازی موضوع مهمی است به همین دلیل اجرای طرح صورت وضعیت الکترونیک به ما کمک می کند تا به صورت سیستمی از فعالیت های اجرا شده در حوزه پسماند و مدیریت خدمات شهری اطلاعات لازم را استخراج کنیم.

*طرح کاپ می تواند الگویی برای سایر شهرها باشد

مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست هم در ادامه با بیان اینکه هدف‌گذاری به‌منظور کاهش دفن در مراکز پسماند بر عهده شوراهای شهر است، گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی، زیست محیطی ، اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال از مهمترین نتایج اجرای طرح‌های کاهش پسماند است که هم اکنون در تهران آغاز شده و می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از پسماندها در اطراف شهر ناشی از فعالیت‌های صنعتی است، افزود: ما در سال ۹۷ با همکاری وزارت صمت بانک اطلاعاتی را ایجاد کرده و در سال ۹۸ آن را به سامانه محیط زیست تبدیل کردیم که با فعالیت آن دیگر هیچ صنعتی نمی‌تواند خارج از این سامانه پسماندی را جابجا کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم در آینده سامانه کاپ به سامانه محیط زیست متصل شود تا با این اقدام علاوه بر ایجاد کاهش‌های زیست محیطی به اقتصاد کشور هم کمک شود.