به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سیامک زارعی‌قنواتی اظهار کرد: متأسفانه در ماه‌های اخیر که کووید ۱۹ در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران شیوع پیدا کرد یک باور غلط که مصرف الکل موجب پیشگیری، تخفیف و درمان بیماری کرونا می‌شود موجب شد که تعدادی از هموطنان به‌ویژه جوانان دچار مسمومیت با الکل صنعتی شوند و متأسفانه برخی‌ از آنان فوت کردند و برخی دیگر نیز دچار عوارضی همچون کاهش بینایی و نابینایی مطلق شدند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مصرف الکل صنعتی حاوی متانول است و به‌صورت جدی باعث مسمومیت شده و به ارگانهای مختلف بدن از جمله چشم صدمه می‌زند و علائم آسیب‌ بلافاصله یا پس از چند روز ظاهر می گردد که می تواند موجب کم‌بینایی یا نابینایی فرد مصرف‌کننده گردد. البته در فاز حاد احتمال مرگ هم وجود دارد .

دکتر زارعی‌قنواتی آسیب‌های ناشی از مصرف الکل را غیرقابل جبران دانست و گفت: متأسفانه به‌جهت اثرگذاری متانول روی عصب بینایی و تحمیل صدمات غیرقابل برگشت ، در بسیاری از موارد آسیب‌های چشمی ناشی از مصرف الکل غیرقابل درمان بوده و امکان پیوند و دیگر درمان‌های چشمی وجود ندارد، زیرا برای فرد بیمار مؤثر و کارساز نیست.

عضو هیات علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در فاز حاد مسمومیت بیماران می بایست سریعآ تحت درمان‌هایی همچون دیالیز برای کاهش سطح متانول خون و مصرف داروهایی در جهت کاهش اثرات منفی بر بافت‌های مختلف بدن قرار گیرند، اما متأسفانه این روشها همیشه موثر نبوده و صدمات جدی و حتی مرگ دور از انتظار نیست.

دکتر زارعی‌قنواتی با ذکر این نکته که این مشکل در جوانان نیز شایع بوده و متأسفانه آنان را از نعمت بینایی محروم کرده و یا حتی ممکن است که موجب مرگ آن‌ها شود، بیان کرد: این افراد دچار معلولیت شدید بینایی و از کارافتادگی تا آخر عمر می‌شوند.

امیدواریم با توصیه‌های داده شده و عبرت‌گیری از حوادث به‌وقوع پیوسته برای برخی از هموطنان به واسطه مصرف الکل حاوی متانول، دیگر شاهد حوادث تلخ ناشی از آن نباشیم.