تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹

محمد سعید واثقی پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علائم جدید کرونا اظهار داشت: آنچه در مطب‌ها بیشتر شاهد آن هستیم بیشتر کوفتگی‌های بدن، تهوع،خستگی‌‌، سردردهای شدید و تب است و بسیاری از بیماران به خاطر این علائم به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سکسه هنوز در بیماران کووید 19 دیده نشده است، افزود: علائم نورولوژیک مانند سکته‌های مغزی، عفونت نخاعی، مننژیت که باعث التهابات مغز می‌شدند قبلا هم در بیماران مشاهده شده است.

این پزشک عمومی با تاکید بر اینکه همچنان شاهد مراجعه بیماران با علائم گوازشی به مراکز درمانی هستیم، گفت: بیماران به خاطر دردهای شدید بدنی هم به پزشک مراجعه دارند.

واثقی با اشاره به کاهش تعداد فوتی‌های کرونا، بیان داشت: در خردادماه شاهد افزایش تعداد مسافرت‌ها بودیم و آن زمان مردم اصلا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند که همین موضوع هم باعث افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا شد اما از 3 هفته گذشته تاکنون شاهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص استفاده بیشتر مردم از ماسک هستیم.

وی ادامه داد: ترسی که در مردم نسبت به مرگ بر اثر کرونا به وجود آمده باعث شده شاهد پایین آمدن تعداد فوتی‌ها باشیم.

این پزشک عمومی با اشاره به موضوع ابتلا مجدد به کووید 19، تصریح کرد: قبلا مباحث حاکی از آن بود که اگر فردی به کرونا مبتلا شد بعد از بهبودی مجدد به این بیماری مبتلا نمی‌شود اما هم اکنون مشخص شد ابتلا مجدد بستگی به آنتی بادی بدن دارد. بر اساس گزارشات درگیری مجدد خیلی شایع نیست.

واثقی به بیشترین‌ داروهای مصرفی برای درمان کووید 19 اشاره کرد و گفت: بیماران سرپایی بیشتر با داروهای ناپروکسن،آزیترومایسین، زینک و ویتامین سی درمان می‌شوند اما بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند داروهای آنها برای درمان بستگی به شرایط جسمی بیمار دارد.

وی تاکید کرد: خط درمان برای هر بیماری در بیمارستان متفاوت است و نمی‌توان یک داروی خاص را برای درمان مریض در نظر گرفت.

گفت‌وگو: مینا افسریان

برچسب‌ها