به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درصدد است تا پایان برنامه ششم توسعه ۴ استان از جمله چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کردستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی را به خطوط ریلی متصل کند و همچنین تکمیل کریدور شمال-جنوب و راه‌آهن چابهار – زاهدان به‌عنوان اصلی‌ترین پروژه در حوزه ریلی که نقش مؤثری در جابه‌جایی حمل بار و مسافر دارد افتتاح خواهد شد.

برای پیشبرد این اهداف ریلی در سال آینده، رقم بودجه برای اتصال سه مرکز دیگر به شبکه ریلی، قابل‌اتکا و تکمیل کننده برنامه‌های ریلی خواهد بود. اتصال اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی از شمار این برنامه‌ها است.

اتصال ریلی شلمچه- بصره و هم‌چنین تکمیل مسیر ریلی میانه- بستان‌آباد- تبریز و تکمیل راه‌آهن چابهار که به‌صورت هدفمند در لایحه بودجه ١٤٠٠ تعریف شده نیز عملیاتی به نظر می‌رسند. پس از اتصال راه‌آهن ایران و افغانستان به یکدیگر، برنامه مالی برای اتصال راه‌آهن ایران به سایر همسایگان در بودجه سال آینده برنامه‌ریزی ‌شده است.

۳ هزار و ۷٠٠ میلیارد تومان اعتبار بخش ریلی در بودجه سال آینده است، اما انتظار می‌رود مطابق سال گذشته تخصیص‌های بالاتری از محل سایر منابع دریافتی عاید شرکت ساخت و پروژه‌های عمرانی شود.

اکنون حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط آهن اصلی وجود دارد که با خطوط فرعی و مانوری به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.

 ۲۶ هزار دستگاه انواع واگن باری نیز در حال حاضر در کشور موجود بوده و ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری و ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو در ناوگان وجود دارد.

تا مهرماه امسال نیز ۱۲۰۰ دستگاه انواع واگن باری، مسافری، لوکوموتیو ساخت داخل و نوسازی شد و در اختیار شرکت‌های مختلف حمل‌ونقلی قرار گرفته است.

همچنین امسال در سال جهش تولید و در مجموع هشت مرحله، ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش یک هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.