به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، «کشیک سلامت» برنامه‌ای با موضوع مطالبات مردمی از نظام سلامت است که هر هفته جمعه‌ها روی آنتن شبکه سلامت سیما می‌رود. به همین بهانه گفت‌وگویی با سهیل سلیمانی؛ تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه داشتیم که در ادامه می‌خوانید. برخی از خط قرمزهای تلویزیون ساخته گروه تولید یک برنامه است تا به اینجا که برنامه روی آنتن رفته است، چقدر توانسته ماهیت مطالبه‌محوری خود را حفظ کند؟ همچنین چقدر توانسته‌اید به خط قرمزها نزدیک شوید و همکاری مدیران چطور بوده است؟ بحث مطالبه‌گری از ابتدا جزو خط اصلی «کشیک سلامت» بوده است و قرار بود برنامه‌ای باشد که مطالبات به حق مردم در حوزه سلامت (اجتماعی، روانی و تخصصی) را پیگیری کند. در واقع زبان مردم در سیستم نظام سلامت کشور باشیم و آن‌ها این برنامه‌ را مرجعی برای بیان حرف‌های خود بدانند. خوشبختانه تا حد زیادی به این هدف دست‌یافته‌ایم و مردم مطالباتشان را در قالب پیامک و ویدیو با ما مطرح کردند. در چندتایی از ویدیوها افراد می‌گفتند ما می‌دانیم این ویدیو از شبکه سلامت پخش نمی‌شود اما ما پخش کردیم. همچنین ثابت کردیم که تا جایی که بحث سلامت مطرح باشد و مطلبی بدون حب و بغض مورد مطالبه قرار بگیرد، در برنامه مطرح می‌کنیم و خط قرمزی هم در این زمینه نداریم. یک‌سری از خط قرمزها چهارچوب‌هایی است که هر رسانه چه در ایران و چه خارج از کشور دارد که ما آن‌ها را در قالب کلی برنامه رعایت می‌کنیم.  برخی خط قرمزها ساخته شده ذهن خود گروه تولید است به این جهت که فکر می‌‌کنند با رعایت آن دردسر کمتری خواهند داشت. یا حوصله پاسخگویی در برابر موضوعی که می‌خواهند مطرح کنند را ندارند. در صورتیکه اصلا وجود خارجی ندارد و بهانه ایست برای کم کاری! همین موضوع  تفاوت برنامه‌ای چالشی و مخاطب‌محور با برنامه‌ای می‌شود که بدون رنگ و بو و فقط آنتن پرکن است. در این سال‌ها تلاش کرده‌ام همواره در برنامه هایی که ساخته ام صدای مردم را انتقال بدهم و تا به امروز هم جواب گرفته‌ام. در «کشیک سلامت» هم روال همین است. البته ممکن است نتوانیم تمام ویدیوها را به دلیل کسرت و یا عدم تناسب با موضوع هفته پخش کنیم اما تا حد امکان این کار را می‌کنیم. ضمن اینکه  این ویدیوها خط ذهنی خوبی می‌هد تا موضوعات برنامه را تعیین کنیم. برای مثال برنامه بعدی ما که درمورد واکسن و تجهیزات پزشکی است که بر اساس درخواست‌های مکرر مردم برنامه‌ریزی شده است. ما مطابق با نیازهای مردم گزارش تهیه  و مهمان دعوت می‌کنیم. در این برنامه این را مطرح می‌کنیم که چرا صنف واحدی بر بازار تجهیزات پزشکی نظارت نمی‌کند و یا چرا تجهیزات با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند و غیره. امیدواریم این روند را ادامه داده و به نتیجه برسانیم تا باور مردم به ما حفظ شود و ادامه پیدا کند. افراد زیادی از مجلس و وزارت ارتباطات و غیره مهمان برنامه شما بودند و به سوالات پاسخ دادند. چرا در این مدت از مسئولین وزارت بهداشت کسی در برنامه حاضر نشد؟ متاسفانه ما این دغدغه را در فصل اول هم که حتی فرم مطالبه‌گری نداشت و صرفا گفت‌و‌گو بود داشتیم. با اینکه ما خیلی از عزیزان وزارت بهداشت را می‌شناسیم و با آن‌ها در ارتباطیم اما بارها به روش‌های مختلف از آن‌ها دعوت کردیم و آن‌ها از حضور ابا داشتند. محترمانه‌اش می‌شد اینکه می‌گفتند این هفته وقت نداریم و هفته دیگر اصلا جواب نمی‌دادند. غیرمحترمانه‌ آن هم این بود که می‌گفتند صحبتی نداریم یا دلیلی برای حرف زدن نمی‌بینیم. حتی یکی از دوستان به شوخی گفت چه بلایی می‌خواهی سر من بیاوری که هر هفته تماس می‌گیری! متاسفانه تا به امروز هیچ کدام از دوستان وزارت بهداشت حتی روابط عمومی و سخنگوی محترم که باید پاسخگو باشند هم همکاری نکردند. دکتر لاری به پیامک بسنده می‌کند و می گویند پیامک بدهید البته ما درک می‌کنیم که تعداد زیادی از افراد در روز با ایشان تماس می‌گیرند اما محترمانه‌اش این است که حداقل پاسخ پیامکی را که می گویند بدهند.     اما این در شرایطی است که دکتر لاری در دیگر برنامه‌ها حضور داشته و با خبرنگاران هم مصاحبه می‌کند.   شاید به تعبیر شوخی همان دوستمان فکر می‌کنند که می‌خواهیم بلایی سرشان بیاوریم که سراغ ما نمی‌آیند. ما بارها روی آنتن اعلام کردیم که این حق برای مسئولین وزارت بهداشت وجود دارد که در برنامه شرکت کرده و پاسخگو باشند. برای این رفتار به نظر من دو دلیل ممکن است وجود داشته باشد. یا اینکه افکار عمومی برایشان مهم نیست که نمی‌خواهند پاسخگو باشند و یا دلیل بدتر این است که جوابی ندارند. در غیر این صورت وقتی مثلا من کاری را انجام می‌دهم که فکر می‌کنم درست انجام داده‌ام پس می‌توانم از آن دفاع کنم و یا توجیحی برای آن داشته باشم. اما زمانی که نتوانم دفاع کنم از حرف زدن ابا می‌کنم. همچنان از طریق همین گفت‌وگو می‌گویم این زمان برای مسئولین وزارت بهداشت از خود وزیر محترم تا تمام مدیران وجود دارد که به برنامه بیایند و پاسخگوی مردم باشند. ما دیگر نمی‌دانیم باید چه کار کنیم که مسئولین وزارت بهداشت در برنامه حاضر شوند. همان‌طور که اشاره کردید در برنامه‌های تلویزیونی حضور دارند اما صرفا برنامه‌هایی که می‌توانند متکلم وحده باشند و گزارش‌وار صحبت کنند. در واقع وارد چالش نمی‌شوند و صرفا منت‌وار می‌گویند که ما کارمان را می‌کنیم. اولا شما دارید وظیفه‌تان را انجام می‌دهید و منتی سر کیگسی نیست و سوای این ماجرا اگر کارتان را درست انجام می‌دهید از آن دفاع کنید چرا پاسخگو نیستید.   سیستم نظام سلامت در کنار همه خوبی‌هایش مشکلات زیادی دارد اینطور که مشخص است محور اصلی موضوعات کرونا است و رفته رفته مسائل حاشیه‌ای دیگری هم به آن اضافه می‌کنید، در ادامه شاهد چه موضوعات دیگری در برنامه خواهیم بود؟ کرونا به جز اینکه در وضعیت پاندمی است و جهان را تحت‌تاثیر قرار داده، باعث مغفول ماندن یکسری از مسائل در حوزه سلامت شده و برخی صداها به همین دلیل شنیده نمی شوند. ما سعی می‌کنیم در کنار کرونا که موضوع مهم این روزها است به دیگر مسائل هم اشاره‌ای داشته باشیم که آن‌ها فراموش نشوند تا در زمانی که دیگر صحبتی در مورد کرونا نیست و یا اوضاع کمی بهتر شده به باقی مشکلات مردم بپردازیم. چون سیستم نظام سلامت در کنار همه خوبی‌هایش مشکلات زیادی دارد. اتفاقات خوب در آن فراوان می‌افتد اما به همان میزان اشتباهات هم وجود دارند از اشتباهات پزشکی گرفته تا مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، بیماری‌های خاص و غیره. آنقدر موضوع هست که می‌شود سال‌ها درباره آن گفت و مستند و برنامه ساخت. «کشیک سلامت» دوست دارد که به این موضوعات بپردازد و جواب درستی به مردم بدهد. قطعا ۸۰ درصد توانمان فعلا به کرونا اختصاص دارد اما ۲۰ درصد از تمرکزمان روی آن موضوعات است که مغفول نمانند.   شما تجربه ساخت برنامه‌های متفاوت در حوزه‌های اجتماعی و حتی سرگرمی را دارید. تولید برنامه‌ای تخصصی در شبکه‌ای تخصصی با محوریت مسائل اجتماعی چقدر دغدغه شخصی شما است و چقدر به خواست مدیران برمی‌گردد؟ اغلب برنامه‌های من در حوزه اجتماعی بوده اند و اجتماع همیشه یکی از دغدغه‌های ذهنی خودم بوده. بحث نظام سلامت هم از دغدغه‌های شخصی و قدیمی من است و سال‌هاست هم به لحاظ فردی با آن درگیر بوده‌ام و هم به دلیل شغلم از مردم شنیده‌ام. امروز شرایط مهیا شده که در شبکه‌ای تخصصی و با زبانی تخصصی‌تر این برنامه ساخته شود. برخی می گویند اگر این برنامه از شبکه‌های یک و دو و سه پخش می‌شد، مخاطب و تاثیرگذاری بیشتری داشت. با این حال من معتقدم اگر این برنامه راه خود را درست ادامه دهد پس از مدتی می‌تواند به همان سطح از تاثیرگذاری برسد. فضای برنامه تخصصی و ساخت آن متفاوت و سخت‌تر از دیگر برنامه‌ها است چون با عده‌ای متخصص روبه رو هستیم که اگر اشتباه بکنیم واکنش نشان می‌دهند. شاید بخشی از دلیل تولید برنامه این باشد که ما برنامه‌سازیم و شرایط مهیا شده تا برنامه‌ای تولید کنیم اما بخشی هم به دغدغه من برمی‌گردد که دوست داشتم برنامه‌ای مطالبه‌محور در حوزه سلامت تولید کنم که خداراشکر مدیران شبکه اجازه دادند که این برنامه در شبکه سلامت تولید شود تا مردم بتوانند به رسانه و شبکه تخصصی سلامت اعتماد بیشتری کنند.   سعی می‌کنیم تنوع روایی و بصری خودمان را بالا ببریم در خصوص آینده برنامه و اینکه چطور ادامه پیدا می‌کند، توضیح بدهید. فصل دوم تا پایان سال ادامه خواهد داشت. درخصوص موضوعات، ما شورای فکری داریم که در آن بررسی می‌شوند و چند موضوع را از قبل مشخص می‌کنیم تا بتوانیم گزارشات را زودتر آماده کنیم اما در عین حال کاملا بروزیم که اگر اتفاقی افتاد مانند همین موضوع واکسن، بتوانیم واکنش نشان داده و با زبان خودمان در برنامه مورد بررسی قرار دهیم. فعلا نگاهمان بیشتر در جهت بررسی کرونا و حواشی اطراف آن است تا زمانیکه فروکش کند و وزنه دیگر موضوعات سنگین‌تر شود. سعی می‌کنیم تنوع روایی و بصری خودمان را بالا ببریم؛ گرافیکمان را بهتر و آیتم‌های بیشتر تولید کنیم، داده‌های بیشتری به مخاطب بدهیم، سرعت گفت‌وگوها را تاجایی که بحث لطمه نزد بیشتر کنیم. تلاش می‌کنیم پویایی را حفظ کنیم. برنامه ای بسازیم که هم مخاطب دنبالش کند و مطالباتش را پیگیری نماید و هم خدای نکردی حقی در آن ضایع نشود.   اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید. به همه مردم اعلام می‌کنم که اگر مطالبه‌ای در حوزه سلامت دارند از طریق اینستاگرام و یا شماره‌هایی که معرفی شده، با ما مطرح کنند و به ما موضوع بدهند. از طرفی از مدیران شبکه که مارا حمایت می‌کنند تشکر می‌کنم.   عوامل «کشیک سلامت» عبارتند از: طراح، تهیه‌کننده و کارگردان: سهیل سلیمانی؛ مجریان: دکتر حسین قناعتی، دکتر مهدی جعفری؛ مدیر تولید: امیرحسین باقرپور؛ تدوین: سپهر میرزایی؛  گرافیک: رضا وارسته؛ دستیار تدوین: رویا حضوری، عکاس: دانیال منتظری؛ تصویربردار آیتم‌ها: سپهر میرزایی، امیرحسین باقرپور؛ صدابردار: فرناز فرهنگ؛ دستیار تصویر: زهرا پناهی؛ مشاور رسانه‌: لیلا سلمانی. «کشیک سلامت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سهیل سلیمانی کاری از گروه سلامت اجتماعی شبکه سلامت هر هفته جمعه ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ روی آنتن می‌رود. بازپخش این برنامه جمعه ساعت ۲۳ و شنبه ساعت ۱۱ است.   مخاطبان «کشیک سلامت» می‌توانند از طریق صفحه رسمی برنامه در اینستاگرام به آدرس keshikesalamat@ مطالبات، عکس‌ها، ویدیوها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با سازندگان این برنامه در میان بگذارند.  

گفت و گو : پرستو خلعتبری