یک استاد دانشگاه فرهنگیان بر این باور است که توسعه ارزش های فرهنگی در مدارس در طول سال تحصیلی از اولویت های مبارزه اجتماعی با مواد مخدر بوده و در پیشگیری اولیه و ثانویه از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی تاثیر گذار است .


به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدرطهوراء جودی  افزود:سنین نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط خاص آن حساس ترین و بحرانی ترین دوران برای مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است.


وی با بیان اینکه در مورد دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر ،عوامل مختلفی دخیل است ، اظهار کرد: عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل خانوادگی، بیماری های جسمانی ،اختلالهای روانی و استرس های وارده به فرد و ویژگی های شخصیتی می تواند خطر ابتلا به اعتیاد مصرف مواد مخدر را در نوجوانان و جوانان تشدید کند.


این کارشناس آموزشی با اشاره به ایجاد محیط سازگاری در دانش آموزان و الگوگیری از معلمان و مربیان مدارس در جهت اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد، ادامه داد: در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توجه به سیستم های اطلاع رسانی و رسانه های جمعی به منظور گسترش راهبردهای مقابله ای برای کاهش تاثرهای وقایع فشار زای زندگی ، تنظیم برنامه هایی مدرن و پی گیر برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و خانواده ها، کنترل مرزها و اماکنی که امکان انتقال و توزیع موادمخدر را دارد ، از سوی متولیان امر و فرهنگیان مهم و ضروری است .


جودی با بیان اینکه باید برنامه های پیشگیرانه در جهت مقابله با اعتیاد در مدراس ارزیابی شود، اضافه کرد: پیچیدگی و تنوع مشکلات ناشی از مصرف موادمخدر صنعتی و شیمیایی ممکن است دست اندرکاران امر مقابله را مجبور کند که از پیشگیری هایی که منوط به تغییرات اجتماعی است ، استفاده کنند، به همین دلیل باید تمامی اقداماتی که در جهت مبارزه با مواد مخدر بویژه در مدارس انجام می شود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.


این استاد دانشگاه فرهنگیان ،استفاده از الگوسازی در اجرای نقش های آموزشی و تمرینات ورزشی به پویایی و نشاط منجر می شود که از عوامل تاثیرگذار در جلوگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر دارند.


جودی خاطرنشان کرد: پیشگیری اولیه برای مقابله با اعتیاد بسیار مهم است و در واقع دیدگاهی غالب در کاهش گرایش به موادمخدر می باشد.


به گفته وی ، باید بحث پیشگیری اولیه را به عنوان یک سیاست غالب در مبارزه با موادمخدر دنبال کنیم و در این راستا فعالیت هایی در نظر بگیریم که برای کاهش گرایش به موادمخدر تاثیرگذار هستند.


جودی افزود:توجه به خانواده ها و آموزش والدین برای تربیت صحیح فرزندان و علاقمند ساختن آنان برای گسترش آگاهی های خود و ارایه قابلیت های فردی تک تک اعضای خانواده و ایجاد حساسیت معقول در افراد برای توجه به نیازهای دیگران می تواند از برنامه های پیشگیرانه در جهت مقابله با اعتیاد مدنظر قرار گیرد.