به گزارش خبرنگار شهری طبنا (خبرگزاری سلامت)صدرالدین علیپور در نشست خبری تشریح عملکرد سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه نگاه اصلی مدیریت شهری به موضوع رفت و روب و تمیزی شهر است، اظهار کرد: بحث کاهش پسماند شهر تهران مهمترین هدفی است که  این سازمان به دنبال دستیابی به آن است. وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت پسماند برای کاهش پسماند با چالش‌های زیادی رو به رو است، افزود: بر این باوریم که با یک برنامه ریزی و راهکار درست می‌توان چالش‌های موجود را حل کرد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اینکه عدم مشارکت مردم در تفکیک از مبدا، ذخیره سازی نامطلوب، زباله گردی، پردازش و دفع، ناوگان انتقال و در نهایت رفت و روب و جمع آوری ۶ مشکل پیش روی ما است، گفت: معتقدیم که در حوزه ذخیره سازی نامطلوب و استفاده از مخازن مکانیزه امروز دیگر این مخازن کارکرد لازم را ندارند به همین منظور قرار است یک روش جدیدی اتخاذ شود. علیپور با بیان اینکه اساس کار ما در مدیریت پسماند موضوع کاهش تولید پسماند است که در قالب طرح «کاپ» به اجرا در خواهد آمد، تاکید کرد: ۱۰ برنامه کوتاه مدت در حوزه آموزش و فرهنگ سازی با رویکرد اجتناب از تولید و کاهش پسماند در نظر گرفته شده که تا پایان سال ۹۸ به سرانجام می‌رسد. وی به موضوع مهم عوارض و پیامدهای ذخیره سازی نامطلوب نظیر تولید شیرابه، عدم رعایت بهداشت، هزینه های تحمیلی جایگزینی مخازن، هزینه‌های نگهداشت اشاره کرد و گفت: ساماندهی پسماندهای حجیم، سامانه مستقل جمع آوری از ساختمان‌های شهرداری تهران، سامانه مستقل جمع آوری از مجتمع های مسکونی بزرگ و شهرک ها، سامانه مستقل جمع آوری از مراکز آموزشی، تسهیل و تسریع در توسعه فعالیت استارت آپ‌ها و اصلاح روش واگذاری و بهره برداری از غرفه های بازیافت از دیگر اقدامات پیش روی مدیریت پسماند شهر تهران دانست. این مقام مسوول با این اینکه هم‌اکنون در ۹۵۰ ساختمان شهرداری تهران در مناطق ۲۲ گانه سیستم تفکیک پسماند وجود دارد، تصریح کرد: اخیراً از سوی استانداری تهران به تمام ادارات شهر تهران ابلاغ شده تا به سامانه تفکیک مجهز شوند. علیپور ادامه داد: در حال حاضر سازمان مدیریت پسماند برنامه‌ای را هم برای ساختمان‌های بلندمرتبه در سطح شهر تهران اجرایی کرده و با دادن مخازن به این ساختمان‌ها تلاش می‌کنیم تا به مرور، مخازن از داخل خیابان‌ها جمع‌آوری شوند. این طرح هم‌اکنون در مناطق ۱۴، ۲و ۳در حال اجراست. وی به طراحی اپلیکیشنی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در نظر داریم تا با طراحی این اپلیکیشن شهروندان بتوانند پسماندهای خشک خود را تحویل داده و به ازای آن مبلغی را دریافت کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: چنین نسل جدید RVMها قرار است جلوی دانشگاه‌ها و اماکنی از این دست گذاشته و به ازای تحویل قوطی به شهروندان کارت‌بلیط یا مواردی از این دست را تحویل دهد. خوشبختانه امکان تهیه RVMها از سمت شرکت‌های داخلی وجود دارد. علیپور با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص تغییر مکان آرادکوه، عنوان کرد: این اظهارنظرها غیر علمی است چراکه ۵۰ سال قبل برای انتخاب این محل انتخاب دو سال کار کارشناسی صورت گرفته بود. وی یادآور شد: بر اساس یک برنامه‌ دو ساله تلاش خواهیم کرد تا حدود ۷۰ درصد از بوی نامطبوع مجموعه آراد کوه را کاهش دهیم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امروز در آرادکوه اثری از شیشه های بزرگ، تایر و لاستیک و پسماند الکترونیکی نیست، افزود: این پسماندها در مکان دیگری در حال پردازش هستند. پس از اجرای برنامه های پیش رو می شود هزار ایستگاه از مخازن چندکاره داشت تا در قبال دادن شیشه و پت به افراد بلیط مترو بدهد. علیپور با بیان اینکه بنا داریم در صورت امکان در ساخت ساختمان های جدید و بلند مرتبه اطاقک پسماند احداث کنیم، گفت: با این کار برخی مشکلات ناشی از مخازن کوچک برطرف می‌شود‌. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به ایجاد سیستم mrf تصریح کرد: در این سیستم پسماند چند منطقه به یک محل منتقل و در آنجا کار تفکیک به صورت حداکثری انجام می شود. در این سیستم پیمانکاری انتخاب و در محل مشخص اقدام به تفکیک می کند. علیپور در خصوص بوی بد فرودگاه یادآور شد: بیش از ۲۲ کانون بو شناسایی شده و اینکه ما آرادکوه را تنها عامل بو معرفی کنیم اشتباه است چراکه در نزدیکی فرودگاه کشتارگاه‌های بزرگ، دامداری های بزرگ، کارخانجات لبنی، دو خط فاضلاب و حتی زباله سوزی‌های غیر قانونی وجود دارد. وی با بیان اینکه به طور کلی سازمان مدیریت پسماند بنا دارد تا شیوه جدیدی از مدیریت پسماند را به اجرا بگذارد که اول مسیر آن کاهش تولید پسماند است، تاکید کرد: این سازمان در ادامه به نحوه جمع آوری زباله و تغییر تفکیک و پردازش زباله ها می رسد.

برچسب‌ها