مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، یکصدمین سمینار ژنتیک بالینی، قسمت دوم گزارش دو سال تجربه انجام NGS در داخل ایران با محوریت ناتوانی ذهنی و تاخیر تکاملی  را  روز پنجشنبه 7 بهمن ماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در سالن اجتماعات مرکز برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت، به گروه هدف این برنامه که متخصصین زنان و زایمان، متخصصین ژنتیک، متخصصین کودکان، متخصصین داخلی، اپیدمیولوژیست­ها، پزشکی اجتماعی، پزشکی مولکولی، پزشکان عمومی، ماماها و پرستاری خواهند بود، 5  امتیاز بازآموزی تعلق می گیرد.

دکتر سعیدرضا غفاری دبیر علمی این برنامه، گفت: این سمینار با هدف آشنایی و گزارش موارد جالب و مشکل تشخیص با روش NGS  برگزار خواهد شد. در این قسمت عمدتا از اساتید ژنتیک و نورولوژی کودکان دعوت شده است تا نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار داده و رویکرد پیشنهادی برای چنین بیمارانی در کشور مطرح و مرور خواهد شد. همچنین در این جلسه لزوم تمرکز بر انجام NGS در داخل ایران مورد تاکید قرار می گیرد و چالش های پیش رو و آسیب های ارسال نمونه های تشخیصی و تحقیقاتی به خارج از کشور بررسی می شود.

مدیر علمی راه اندازی NGS در ایران با اشاره به اهمیت اقدامات بالینی و آزمایشگاهی معمول جهت کمک به تفسیر یافته های اگزوم افزود: گاهی به دلیل غیر اختصاصی بودن یافته های بالینی تشخیص صرفا از طریق تکنیک های جامع این­چنینی امکان پذیر خواهد بود.

بنابراین در این برنامه همکاران بالینی و متخصصین ژنتیک جهت بحث درباره تکنیک های جدید NGS حضور دارند و تعدادی کیس با تشخیص ابتدایی نامعلوم که دچار اختلال تکامل یا ناتوانی ذهنی بوده اند و نهایتا برای آنها تعیین توالی اگزومی انجام شده معرفی خواهند کرد  و یافته های حاصل از NGS با یافته های بالینی تطابق داده شده و مورد بحث قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با تلفن 23519 داخلی 607 تماس حاصل نموده و یا روز برگزاری به صورت حضوری به خیابان شریعتی، نبش خیابان یخچال، مرکز درمان ناباروری ابن سینا، سالن کنفرانس مراجعه نمایند.