تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عزت اله آمره ای" ضمن تشکر از همکاری قوه قضاییه، فرمانداران و نیروی انتطامی، اظهار کرد: با انسداد این چاه‌ها بیش از 10.5 میلیون متر مکعب از برداشت منابع آب زیرزمینی در استان جلوگیری شد.

وی با اشاره به خشکسالی‌های پیش رو و افت روز افزون سطح آب‌های زیرزمینی و ممنوعیت توسعه بهره برداری جهت مصارف کشاورزی و محدودیت‌های استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، جلوگیری از تخلفات منابع آبی در محدوده عملکرد شرکت آب منطقه‌ای مرکزی را امری ضروری دانست و افزود: آب امانت نسل‌های آینده در دست ماست و حفر چاه‌ غیرمجاز با هر هدف و در هر مکانی به منزله خیانت به نسل‌های آینده است.

آمره ای همچنین گفت: در استان دو هزار و 600 حلقه چاه غیرمجاز داریم که از این تعداد، یک هزار و 600 حلقه مربوط به قبل از سال 85 (فرم یک) است که مجوزهایی با میزان محدود دریافت می‌کنند و یک هزار حلقه چاه مربوط به بعد از سال 85 است (فرم 5) که طبق قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بایستی مسدود شوند و از این تعداد  تا به‌حال 400 حلقه مسدود شده و مابقی در مدت 3 تا 4 سال دیگر تعیین تکلیف خواهند شد.

وی با بیان اینکه تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی یکی از تکالیف قانونی ما است، ادامه داد: با همکاری کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی حدود 8 میلیون متر مکعب از اضافه برداشت 193 حلقه از چاه‌های مجاز نیز کاسته شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 28 دستگاه حفاری غیرمجاز چاه آب نیز توقیف و با تعدیل 612 مورد پروانه بهره برداری بیش از 23 میلیون مترمکعب آب در استان صرفه‌جویی شد.