تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه‌ملت؛ انتشار خبر عضویت 4 ساله جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن بازتاب فراوان داخلی و خارجی داشت البته این برای سومین بار از سال 2011 است که ایران عضو این کمیسیون می شود.

 دوره نخست از سال های 2011 _ 2015  سپس 2015-2019 و اکنون برای دوره ( 2022-2026) به عنوان یکی از 11 کشور سهمیه آسیا برای مدت 4 سال برای عضویت در کمیسیون مقام زن (CSW) انتخاب شده است.

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای سومین بار به مدت چهارسال به عضویت کمیسیون مقام زن در آمده است، در تشریح فعالیت‌های این کمیسیون گفت: کمیسیون مقام زن یکی از ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد و شورای اقتصادی و اجتماعی نیز یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد بوده و رسالت اصلی آن، آماده‌سازی و ارائه توصیه‌ها و گزارشاتی به شورای اقتصادی و اجتماعی در مورد ارتقای حقوق بشر زنان در زمینه امور سیاسی، اقتصادی، مدنی، اجتماعی و آموزشی اعلام شده است.

  قاسم‌پور افزود: این کمیسیون هر سال نشستی ۱۰ روزه را در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک در راستای روند اهداف مذکور برگزار می‌کند. البته نقش تصمیم‌گیری با ضمانت اجرایی ندارد، اما می‌توان آن را بالاترین مقام نظارتی در حوزه زنان در سازمان ملل به‌شمار آورد.

 وی به نگرانی‌هایی که در داخل نسبت به عضویت ایران وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین آفات این کمیسیون تسلط کامل نگاه غربی به زن و در نظر نگرفتن رویکردها و تنوع فرهنگی و بومی در مصوبات و برنامه‌ریزی‌هاست و همین نکته نیز موجب شده تا برخی در داخل از عضویت ایران در این کمیسیون استقبال نکنند.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حل مسایل زنان در نظام جمهوری اسلامی بر اساس آموزه های اسلامی و زیست بوم فرهنگی جامعه  ایرانی است و بی‌تردید راهبرهای متفاوت از رویکردهای نهادهای بین‌المللی حلال مشکلات ماست. راهی که خالی از معایب اندیشه غربی به زن و نهاد خانواده است.

 رئیس فراکسیون زنان و خانواده با بیان این‌که علیرغم این نکات، باید در نظر داشت که این عضویت چند مزیت دارد که می‌توان از آن‌ها برای بسط اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه‌های جهانی بهره برد، در تشریح این مزیت‌ها گفت: نخست آنکخ انتخاب ایران برای عضویت در کمیسیون مقام زن این فرصت را فراهم می‌کند تا تک‌ صدایی جهانی درباره مقام زنان در دنیا شکسته شود به ویژه که طی سال‌های اخیر موج تبلیغات منفی علیه وضعیت حقوق زنان در ایران تشدید شده است و ایران می‌تواند با تشریح مقام انسانی زن با استناد به فرهنگ ایرانی- اسلامی خود به خنثی‌سازی تبلیغات منفی یادشده بپردازد.

 قاسم‌پور به خشم معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران از این عضویت اشاره و خاطرنشان کرد: همین نکته نیز موجب خشم برخی کشورها، نهادها و اشخاصی شده است که نمی‌خواهند تصویری غیر از آنچه خود تصویرسازی کرده‌اند، از زنان ایران به دنیا منعکس شود. ابراز خشم و انتشار ادبیات تند از سوی نهادهای به اصطلاح حامی حقوق بشر مانند پارلمان اروپا، و عفو بین‌الملل و موضع تهدید و خشم رسانه‌های معاند، اعم از فارسی‌زبان و لاتین، بر این تقابل عیان‌شده صحه می‌گذارند. برای نمونه، یورونیوز با ارجاع به هلیل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل، ابراز داشته است که انتخاب ایران به عضویت این کمیسیون «روزی سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر» رقم زده است.

 وی در ادامه درخصوص مزیت دوم این عضویت بیان داشت: نکته دیگری که بایستی به آن توجه داشت این است که نتایج توافقی کمیسیون مقام زن و دیگر اسناد مورد مذاکره و مستخرج از آن، به صورت اجماعی به تصویب می‌رسد. با عضویت ایران در این کمیسیون، فرصت بسیار خوبی فراهم می‌شود تا ایران مواضع اسلامی و اخلاقی خود را ارائه کرده و مانع از این شود که منویات مورد نظر کشورهایی چون آمریکا تحت عنوان "مصوبات جهانی" برای "مقام زن" تصویب شود. این امر نیز مسبوق به سابقه است. برای مثال، در پنجاه و هفتمین کمیسیون مقام زن، با ائتلاف ایران، روسیه و واتیکان، ورود کمیسیون به مسائل گرایشات جنسی و تأمین حقوق برابر همجنس‌گرایان متوقف شد و علی‌رغم همنوایی و فشار بسیاری از کشورها، در آن سال متن نتایج توافقی از این حیث اصلاح شد. در فرصت جدید باز هم می‌توان با تشکیل چنین ائتلاف‌هایی مانع از تصویب مصوباتی با ظاهر دفاع از زنان اما در باطن علیه موقعیت زنان شد.

 رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: بی‌شک دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه زنان، در مقام تقنین یا اجرا، متفاوت از آن چیزی است که از تریبون‌های غربی علیه ایران منعکس می‌شود. به همین نسبت، ملاک‌ها و استانداردهای زنان مسلمان ایرانی با استاندارهای تحمیل‌شده لیبرال در نهادهایی چون سازمان ملل متحد از دو جنس کاملاً جدا است. لذا باید از هر موقعیتی برای رفع چنین تبلیغات منفی و ذهنیاتی مخصوصاً نزد افکار عمومی جهانی استفاده کرد. حداقل فایده عضویت در نهادی مانند کمیسیون مقام زن این خواهد بود که می‌توان با اتخاذ یک دیپلماسی فعال از آن به عنوان یک ظرفیت ویژه بهره جسته شود.

 قاسم‌پور با اشاره به برخی نگرانی‌های مخالفان این عضویت گفت: البته مخالفین نگرانی‌هایی از بابت برخی دیدگاه‌های داخل کشور در موضوع زنان دارند. دیدگاه‌هایی که مبتنی بر رویکرد غربی و با تأکید بر برابری جنسیتی بوده و متاسفانه در سال‌های اخیر در دستگاه‌های اجرایی نیز خود را تسری داده است. مجلس با رویکرد نظارتی خود قطعاً مانع تسری و تقویت این رویکردها در ساختارهای رسمی کشور خواهد شد.