به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محمدجواد فدائی در جلسه بررسی خط انتقال آب که با حضور موسوی معاون امور عمرانی و آقای خنجری مدیرکل دفتر استاندار و آقای میر علی یاری مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در بندرعباس برگزار شد گفت: این پروژه کار بزرگی برای استان‌های خشک و کم آب کرمان، هرمزگان و یزد کرده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال در استان کرمان، بیان کرد: با وجود بارندگی‌های خوبی که امسال در کرمان داشتیم در رتبه ۲۶ به لحاظ میزان بارندگی قرار داریم.

استاندار کرمان با اشاره به وجود ۳۵ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در استان کرمان اظهار کرد: متاسفانه ۹۰۰۰ چاه غیرمجاز در استان حفر شده و سالانه ۶ میلیارد مترمکعب برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی داریم که حدود ۲ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داریم که با کارهای جایگزینی مثل این پروژه این مشکل را حل کنیم و امیدواریم دو فاز دیگر آن به زودی به بهره‌برداری برسد.

وی از پروژه‌های دیگری که برای حل مشکل آب استان کرمان در دستور کار قرار دارد سخن به میان آورد و تصریح کرد: دو پروژه انتقال آب از دریای عمان در برنامه‌های بعدی ماست و امیدواریم با رفع مشکل کمبود آب، سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد شاهد باشیم.

استاندار کرمان بیان کرد: در شرایط تحریم برای اجرای این پروژه به مشکل برخوردیم که بخشی از فناوری اجرای طرح در داخل کشور تحقق یافته و کمک بزرگی به اجرای پروژه کرده است.

وی با بیان این مطلب که امیدواریم فاز اول این پروژه در مهرماه امسال و فاز دوم که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در آینده نزدیک افتتاح شود اظهار کرد: ایده، شجاعت و شهامت مجریان پروژه قابل ستایش است.

بر پایه این گزارش"میرعلی یاری"مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این پروژه را یک پروژه خاص و مهم می دانیم، بیان کرد: حجم آب تولید شده از دریا با ۱۱ ایستگاه پمپاژ و در مسیر ۸۳۰ کیلومتر به فلات مرکزی کشور منتقل می‌شود که این پروژه با این حجم در کشور بی‌نظیر است.

مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس با اشاره به تحریم‌های ظالمانه غرب عنوان کرد: با همه فراز و نشیب‌ها از این مسیر عبور کردیم و با وجود همه نامهربانی‌ها و کارشکنی‌ها دنیا، شعار "خواستن توانستن است" را به همه ثابت کردیم.

وی تاکید کرد: فاز اول پروژه در مهرماه افتتاح می‌شود و اکنون خط انتقال آب از خلیج فارس تا گل‌گهر آماده است و قطعه دوم حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه سوم پیشرفت ۸۵ درصدی دارد و اگر مشکلات ارزی آن حل شود، قطعه دوم (مس سرچشمه) تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

میر علی یاری عنوان کرد: برای اجرای این پروژه هزینه‌های زیادی کردیم و امیدواریم سه استانی که با مشکل آب روبرو هستند از این ظرفیت بهره برده و باعث شادی مردم و حل مشکلات آبی آنها شود.

بنا به این گزارش، استاندار کرمان و هیئت همراه صبح امروز در سفر یک روزه به بندرعباس از مراحل مختلف خط انتقال آب به کرمان بازدید کردند.طول خط انتقال ۸۳۰ کیلومتر می باشد و دارای یازده ایستگاه پمپاژ می باشد و یکهزار و ۶۰۰ متر تونل حفر شده است که قابلیت عبور سه خط انتقال را دارا می باشد.