تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، علی الهیار ترکمن ضمن گرامیداشت هفته دولت، به مرور مهمترین اقدامات انجام شده و بررسی موانع پیش روی توسعه و حل مشکلات متراکم نظام آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: بزرگترین مسئله ما توسعه نظام آموزشی کشور است؛ در حال حاضر عملکرد نظام آموزشی نه مورد رضایت جامعه، نه فرهنگیان و نه مسئولین بلندپایه نظام است. وی افزود: برنامههای توسعهای و اسناد بالادستی چون سندتحول بنیادین و سیاستهای ابلاغی نشان میدهد که آموزش و پرورش در همه شئون کارکردی خویش نیازمند تحول است؛ چه از نظر محتوا و روشهای یاددهی و یادگیری، چه فضاهای آموزشی و چه منزلت، جایگاه و معیشت معلمان نیازمند این تحول است. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه علی رغم همه این تاکیدات و نگاههای موجود، به گفتمان مشخصی از توسعه نرسیدهایم گفت: اکنون افراد چه در داخل و چه خارج آموزش و پرورش نگاه متفاوتی به توسعه دارند. همین امر باعث میشود نتوانیم با نگاه واحد و مشخصی به دستورالعملی برای توسعه برسیم. این امر در دهههای مختلف اتفاق افتاده و برآیند عملکرد یک دولت و دو دولت نبوده است و علت آن نیز غلبه رویکرد کمیدر آموزش و پرورش است. الهیار ادامه داد: زمانی که تقریبا با ورود به دهه ۶۰ سالانه ۳.۵ درصد افزایش جمعیت دانشآموزی را شاهد بودیم؛ یک نگاه کمیغالب شد و فقط قصد داشتند جمعیت لازمالتعلیم را تحت پوشش ببرند و چندان به استانداردهای فضا و بودجه توجه نمیشد. زمانی به خودمان آمدیم که معوقات و کارهای انباشتهای بوجود آمده بود و کار به جایی رسید که حل این مشکلات کار بسیار سختی بود. مسائل و مشکلات متراکم در آموزش و پرورش زیاد است و برای همین هر اقدامیکه انجام میشود تنها بخش کوچکی از مشکلات را هدف گذاری میکند و مانند دومینو نیست که وقتی یک مهره را برداشتی مابقی هم شروع به حرکت کند. هر اقدام مثبتی که در حوزه بودجه انجام دهیم چندان به چشم نمیآید و نمیتواند رضایت جامعه هدف را تامین و اهداف را محقق کند.