به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌‌رسانی وزارت کشور، محمدجواد فدائی در هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان عنوان کرد: مشکل و دغدغه کنونی مردم بازار، قیمت‌ها، گرانی و نظارت بر بازار است.

وی بیان داشت: در حال حاضر برای مردم مهمترین موضوع؛ گرانی، بازار و نظارت است. وی ابراز داشت: مردم مرتب از گرانی گلایه دارند و احساس می‌کنند که اصلا کنترلی هم وجود ندارد.

استاندار کرمان گفت: مسئولان ذیربط برای مردم توضیح دهند که منشا این گرانی‌‌ها چیست، چقدر از آن دست استان است، چقدر با نظارت حل می‌شود و چقدر نظارت تاثیری بر آن ندارد. این سوالات را از طریق رسانه‌ها و ارتباط مستقیم به مردم اعلام کنید.

وی تصریح کرد: قیمت رسمی یکسری اجناس و کالاها را تولیدکننده، افزایش می‌دهد و این بخش به استان مرتبط نمی‌شود، اما بخشی که به ما ارتباط دارد نظارت بر بازار است و بارها هم اعلام کردم باید نظارت ها تشدید شود تا مردم در عمل احساس کنند که کنترل و نظارت وجود دارد، اگر این نظارت هم نتواند مشکل را حل کند یعنی خارج از آن است.

فدائی اظهار داشت: بارها گفته‌ایم که قیمت‌ها را مردم باید بدانند، اما هنوز این مسئله حل نشده و مردم قیمت اصلی را نمی‌دانند. ابزارهای زیادی از جمله برنامه‌های تلفن همراه، سایت دستگاه‌ها، تلفن گویا، نصب برچسب و غیره وجود دارد که قیمت اصلی کالا چیست و آیا گران فروخته می‌شود یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فلسلفه‌های این جلسات همفکری است و اعضا باید حضور فعال داشته و با اطلاعات کامل بیایند که مشکلات حل شود. فدائی گفت: تنظیم بازار جلسه مظلومی است، موضوع به این مهمی دو ماه قبل تشکیل شده و الان هم تمام مدیران عضو حضور ندارند.

استاندار کرمان بیان داشت: بعضی از گرانی‌ها دست استان نیست، ما باید اطلاعات کافی از قیمت‌ها در اختیار مردم بگذاریم و علت تغییرات لحظه‌ای را بگوییم.

وی افزود: مردم از ما حساس بودن، دلسوزی و واقع‌گرا بودن را می‌خواهند و مطئمنا هم در مورد مواردی که دست استان نیست را می‌پذیرند، اما احساس عمومی مردم نباید این باشد که موضوع رها شده است.

فدائی ادامه داد: تغییر مرتب قیمت‌ها شاید دست ما نباشد، اما می‌‌توانیم قیمت روز کالاها را اطلاع دهیم که در صورت گرانفروشی گزارش دهند.

استاندار کرمان با تاکید بر تقویت و تشدید نظارت‌ها بر بازار گفت: در آبان ماه ۵۰ درصد واحدهای صنفی شمال استان یعنی ۳۰ هزار واحد باید بازرسی شوند.

فدائی ابراز داشت: اعلام قیمت‌ها در سه اتحادیه به صورت آزمایشی از طریق مانیتورهای مستقر در فروشگاه‌ها اعلام می‌شود، ضمن اینکه روش‌های قبلی هم باید ادامه یابد و اصلاح شود که مردم به قیمت‌ها دسترسی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نانوایی‌ها باید قیمت را در معرض دید عموم قرار دهند، گفت: سهم نهاده‌های دامی مورد نیاز استان نیز باید به خوبی دریافت شود، توزیع آنها عادلانه صورت گیرد و این توزیع در قیمت دست مردم تاثیر داشته باشد.

برچسب‌ها