جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ در باره نوساناتی که در بازارهای مختلف پولی و مالی رخ داده و اینکه چه اقداماتی باید انجام شود تا اوضاع سامان یابد، تصریح کرد: بانک مرکزی محدودیت هایی را با هدف کنترل بازار ارز اعمال کرده که باعث بروز بیشترین مشکل در این بازار شده است، فکر می کنم که مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات حتی بدون انتقال ارز وارد شود چون اینها لازمه تولید است.

وی ادامه داد: اگر اینها نباشد نه بازار داخلی امکان تامین کلا را دارد و نه امکان تولید کالا برای صادرات وجود دارد. بنابراین چه در داخل کمبود کالا داشته و چه امکان صادرات نداشته باشیم، امکان ارزآوری محدود خواهد بود. اگر بانک مرکزی اصرار به ایجاد محدودیت دارد باید ضمانت های صقت و سختی را از صادرکننده بگیرد اینکه برای واردکننده ایجاد مشکل کند منطقی نیست.

قادری توضیح داد: ممکن است واردکننده از خارج خط اعتباری بگیرد یا به دلیل اعتباری که در خارج دارد کالا را به صورت غیرنقدی خریداری و وارد کند. فکر می کنم برخی از تحلیل های اشتباه بانک مرکزی است که باعث ایجاد مشکلات شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: درست است که تقاضا در بازار سرمایه کم است و دولت اشتباهات جدی ای در این بازار داشت و در صورتی که تقاضا برای خرید سهام وجود داشت نتوانست عرضه را به درستی انجام دهد و برای برخی کالاها حباب شکل گرفت و این حباب باعث افزایش تصنعی قمیت سهام ها شد و ترکیدن حباب مردم را بی اعتماد کرد.

وی افزود: به نظرم دولت بدون برنامه در بازارهای مالی و پولی وارد و دخالت می کند، درحالیکه باید از اصحاب فکر و اندیشه در محافل دانشگاهی نظر بگیرد؛ با این شکل سیاست های متغیر و با آزمون و خطا به جایی نمی رسیم. باید در این شرایط جامعه را به اغنا و اجماعی رسانده و براساس آن تصمیم بگیریم.

قادری معتقد است: اگر این کار صورت بگیرد فعالان اقتصادی هم قانع شده و همه همراهی خواهند کرد ولی به نظر می رسد که دولت در تصمیم گیری های خود به دنبال این اتفاق نظر نیست و می خواهد براساس سلیقه مجموعه های اقتصادی خود عمل کند که اینها هم گاها ناهماهنگ هستند.

خبرنگار: محمدسیاح