به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، سید مرتضی خاتمی‌، نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی‌ در خصوص استانی شدن هدفمندی یارانه‌ها افزود: بودجه استانی نشان می‌دهد که رویکرد استانی شدن اداره کشور به سختی پیش می‌رود . در این میان استانی شدن هدفمندی یارانه‌ها در جهت تفویض اختیار و ایجاد رقابت در حذف یارانه سه دهک بالائی مثبت ارزیابی می‌شود اما اینکه منابع حاصل از حذف سه دهک بالایی هر استان صرف بودجه عمرانی شود قابل تامل است چراکه استان‌های برخوردار، سه دهک بالائی بسیار بیشتری دارند و از این محل درآمد بیشتری را کسب خواهند کرد و استان‌های کم برخوردار ، درآمد به مراتب، کمتری را خواهند داشت . وی با اشاره به منایع و مصارف بودجه استانی اظهارکرد: با وجود تامین ۲۸ درصدی منابع بودجه عمومی‌لایحه، از منابع استانی، تنها ۶ درصد یعنی ۲۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات، استانی است؛ یعنی در شورای برنامه ریزی استان براساس ماده ۳۱ احکام دائمی‌و ماده ۴۴ قانون الحاق دو تخصیص می‌یابد. به عبارتی بخش اعظم بودجه استان‌ها از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصمیم گیری می‌شود . وی تصریح کرد: منبع مهم و مؤثر در بودجه استانی که صرف طرح‌های عمرانی می‌شود و تعادل در بودجه استان‌ها را به همراه دارد از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است که در لایحه امسال، ۱۴ درصد افزایش داشته است. مجموع اعتبارات هزینه‌ای استانی با ۲۰ درصد و مجموع اعتبارات عمرانی با دو درصد رشد مواجه شده‌اند که با توجه به افزایش تورم، در عمل سرعت پیشرفت طرح‌ها کاهش خواهد داشت . نائب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی‌ گفت: در لایحه بودجه به طور میانگین  ۲۰ درصد درآمدهای استانی به استان برمی‌گردد. ضریب بازگشت که نسبت مجموع اعتبارات استان‌ها به درآمدهای استانی است در ۹ استان بیش از صد درصد است. بیشترین آن ایلام با ۲۱۶ درصد است یعنی بیش از دو برابر درآمد استان ایلام به خود استان برمی‌گردد  و کمترین آن تهران با ۱۱ درصد است. خاتمی افزود: میانگین رشد اعتبارات عمرانی دو درصد است و ۱۸ استان رشد مثبت و ۱۳ استان رشد منفی دارند .استان زنجان شاهد افزایش یک درصدی در بودجه عمرانی است . میانگین رشد اعتبارات هزینه ای استانی ۲۰ درصد بوده است که سهم استان زنجان رشد ۱۵ درصدی است.

برچسب‌ها