تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: علاوه بر حضور پزشک زن در تمام درمانگاه‌ها، به فاصله نزدیکی از محل اسکان زائران امکان معاینه توسط پزشک زن نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر در توضیح چرایی کاهش حضور پزشکان زن در حج امسال می‌گوید: سال جاری در سطح کشور 590 کاروان حج داشته و کل پزشکان حج 360 نفر هستند. علاوه بر آن درصد جمعیتی متقاضیان حج خانم، همیشه بیشتر از آقایان است. در صورتی که نصف جمعیت پزشکی حج، خانم نیستند و در برخی شهرها تعداد پزشک خانم بسیار کم است.علاوه بر آن با توجه به شرایط خاص حج امسال، احتیاط خانم‌ها نیز بیشتر بوده و انصراف و ریزش پزشکان زن هر روز و هر هفته اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: برای کاروان‌ها به ازای هر دو یا سه کاروان یک پزشک برای تأیید استطاعت جسمی وجود دارد و در عمل اینکه همه خانم‌ها توسط پزشک خانم ویزیت شوند، امکان پذیر نیست. اما این امکان در ایام حج فراهم شده است که در تمام درمانگاه‌ها پزشک زن داشته باشیم یا به فاصله نزدیکی از محل اسکان زائران امکان معاینه توسط پزشک زن وجود داشته باشد. البته این امکان از حج گذشته اتفاق افتاده و قبل از آن این چنین دسترسی به پزشک خانم وجود نداشته است.

وی با اشاره به پرونده پزشکی متقاضیان حج یادآور شد: معمولاً زائرانی که مایل به تشرف حج هستند در صحت و سلامت به سر می‌برند. پزشک تنها شرح حالی از آن‌ها گرفته، فشار خون و آزمایش های تعریف شده‌ای را درخواست کرده و دفترچه و پرونده پزشکی آن‌ها را تکمیل می‌کند. برای این پرونده‌ها معاینات خاص، ویژه و نگران کننده‌ای وجود ندارد که نیاز مبرم به پزشک خانم باشد.