شهربانو امانی رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سوال که هم اکنون سرانه حمل و نقل عمومی در کدام مناطق تهران کم است و چه اقداماتی در این خصوص قرار است انجام شود، اظهار داشت: آنچه در خصوص یک شبکه حمل و نقل عمومی مناسب برای کلانشهری همانند تهران اهمیت دارد میزان پوشش شهر توسط حمل و نقل عمومی انبوه‌بر در حدِ پیاده است.

وی افزود: اینکه چه جمعیتی از مردم و در چه سطحی از شهر با پیاده‌روی می‌توانند به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند؛ بیش از 70 درصد مناطق 11، 8، 12 و 7 در پوشش حمل و نقل عمومی انبوه‌بر، یعنی مترو یا BRT هستند.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در مناطق 18، 22 و 21 این عدد کمتر از 10 درصد است. مناطق 17، 3 ، 6، 10 و 13 نیز بیش از 50 درصد تحت پوشش هستند.

امانی تاکید کرد: احتمال سفر با خودرو در مناطقی که در شعاع پیاده‌روی به حمل و نقل عمومی دسترسی ندارند بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه حل معضل دسترسی به حمل و نقل عمومی در شعاع پیاده‌روی نیازمند یک برنامه بلندمدت است، گفت: در گام اول لازم است تا با اصلاح مقررات و ضوابط تراکم‌های بالای شهر را در اطراف ایستگاه‌ها متمرکز کنیم. با این اقدام جمعیت بیشتری از مردم به حمل و نقل عمومی با کیفیتِ انبوه‌بر دسترسی خواهند داشت.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار داشت: همچنین باید حمل و نقل عمومی را در سایر نواحی توسعه دهیم. منابع این توسعه می‌تواند از درآمدهای حاصل از بارگذاری در پیرامون ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی تامین شود.

امانی بیان کرد: تعریف پهنه T و اصلاح طرح تفصیلی بر اساس توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی نیز در همین راستا انجام می‌شود.

خبرنگار: مینا افسریان