تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سید محمد حسین بحرینی طوسی اظهار داشت: برای کشور جمهوری اسلامی ایران که سالها و دهه ها تحت ظالمانه ترین، وحشیانه ترین و ضد انسانی ترین تحریم ها بوده، اجبار مردم به ماندن در منازل، بسیار سخت است بنابراین باید یک شرایط تعادلی بین زندگی عادی و کنترل ویروس برقرار کنیم که چند فرمول ساده دارد.

وی افزود: این فرمول ساده برای جمعیت ساکن در شهرها، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و شستشوی مداوم دستها، جلوگیری از تجمعات و رعایت فاصله گذاری است.

 ویروس کرونا مسجد، مدرسه، فروشگاه، ورزشگاه، عبادتگاه، عروسی و عزا نمی شناسد و هر کجا که شرایط را مناسب ببیند وارد می شود و افراد مختلف را مبتلا می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده و علم ثابت کرده که مسافرت در شرایط پاندمی و اپیدمی بیماری ها، بسیار خطر آفرین است. یک مسافر صرف نظر از اینکه خودش آلوده یا ناقل بیماری باشد یا خیر، می تواند از مبدا مقصد چندین بار ویروس را به دیگران منتقل کند یا به آن مبتلا شود.

در پاندمی ها مسافرت یکی از خطرناک ترین سموم برای سلامت جامعه است

دکتر بحرینی تاکید کرد: در شرایط پاندمی، مسافرت یکی از خطرناک ترین سموم برای سلامت جامعه است. به هر منظوری مگر که حفظ جان یک نفر در آن سفر باشد در غیر این صورت توجیهی برای سفرها وجود ندارد. سفر مستحبی، زیارتی و سیاحتی از نظر اپیدمیولوژیست ها و دلسوزان سلامت مردم، توجیهی ندارد و شدیدا، منع می شود.

وی ادامه داد: توصیه اکید بنده به همشهریان مشهدی این است که در ایام پایانی ماه صفر، از منازل خود خارج نشوند و به شهرهای دور و نزدیک سفر نکنند. به هموطنان مان هم توصیه می کنیم که عزاداری و زیارت حضرت رضا(ع) را حتما از راه دور و از منازل خود انجام دهند.

در عزاداری باید از مقام معظم رهبری درس بگیریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عملکرد مقام معظم رهبری در عزاداری برای ما باید درس باشد و باید پشت سر ایشان حرکت کنیم. در عزاداری باید از مقام معظم رهبری درس بگیریم که یک نفری در داخل حسینیه امام خمینی(ره) می نشینند و یک منبری و مداح می آید و ایشان عزاداری خودشان را انجام می دهند و محل را ترک می کنند.

دکتر بحرینی افزود: مقام معظم رهبری در عزاداری می توانستند بگویند که با رعایت پروتکل ها، مثلا با 25 درصد ظرفیت و با تهویه مناسب، جمعیت حاضر شوند و عزاداری کنند اما ایشان این کار را نکردند چون می خواهند به ما درس بدهند و اگر ادعا می کنیم که شیعه ولایتمدار هستیم، باید از ایشان درس بگیریم و تبعیت کنیم. فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است که تبعیت از مصوبات ستاد ملی کرونا را واجب شرعی قلمداد کردند.

افزایش قابل توجه کووید19 در هفته های اخیر در مشهد مقدس

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در ارتباط زنده با گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: در هفته های اخیر شاهد روند افزایشی قابل توجه در تعداد بیماران بستری و سرپایی، بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه و همچنین مرگ و میر بیماران کووید19 در استان خراسان رضوی بوده ایم که ناشی از ضعف در اجرای پروتکل های بهداشتی، عدم استفاده از ماسک، عدم رعایت فاصله گذاری و مسافرت ها است.

دکتر بحرینی گفت: با ویروسی روبرو هستیم که بشریت هنوز در شناخت آن ضعف دارد و هنوز به ماهیت آن پی نبرده است و هیچ دارو و درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد بنابراین تنها راه فرار از این بلای خانمان سوز، پیشگیری و رعایت بهداشت است.

سفر به مشهد را به فرصت دیگری موکول کنید

وی خاطرنشان کرد: عده زیادی معتقد هستند که جهش ویروس در شهرها و افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی در اپیدمی و پاندمی بیماری ها، سفر کردن یک موضوع خطرناک است. از عزیزانی که عزم سفر به مشهد مقدس دارند، تقاضا می کنیم که سفر خود را به فرصت دیگری موکول کنند چون اگر در مشهد مقدس دچار کسالت و بیماری شوند -که احتمال آن با توجه به فضا و بافت اجتماعی مشهد مقدس زیاد است- در درمان آنها با شرمندگی مواجه خواهیم شد و امکانات و نیروی انسانی خسته پاسخگوی این افراد نیست.

کادر درمانی در اوج خستگی هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: در حال حاضر کادر درمانی در اوج خستگی هستند. تجهیزات پزشکی در طول 8 ماه گذشته به صورت یکسره مورد استفاده قرار گرفته اند و دچار استهلاک شده اند و در مورد دارو برای جمعیت شهر مشهد مقدس، مشکل چندانی نداریم اما افزایش سفرها و جمعیت شناور در مشهد مقدس قطعا ما را با مشکل کمبود جدی دارو روبرو می کند.

دکتر بحرینی تصریح کرد: در سالهای گذشته در روزهای آخر ماه صفر بسته به اینکه در چه فصلی بودیم، تعداد مسافران و زائران رضوی متفاوت بوده است به گونه ای که در هوای گرم تعداد زائران، بیشتر بوده است اما منع سفرها، اثر مستقیمی در کاهش بیماری کووید19 دارد و افزایش سفرها قطعا بر شدت بیماری خواهد افزود.

منحنی رعایت پروتکل ها به موازات منحنی بستری ها و فوت بیماران کووید19 تغییر می کند

وی همچنین در گفتگو با برنامه "تیترامشب" شبکه خبر گفت: همیشه منحنی رعایت پروتکل ها که توسط مردم باید اجرا شود به موازات منحنی بستری ها و فوتی های ناشی از کووید19 تغییر می کند یعنی هر زمان که 4 دستور ساده استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست ها، رعایت فاصله گذاری و پرهیز از سفر را همشهریان و هموطنان ما انجام دهند، شاهد منحنی نزولی بستری و مرگ و میر هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مسافرت نه تنها موجب انتشار ویروس کرونا بلکه ویروس های مختلف می شود. ممکن است فردی که در تهران مبتلا به کووید19 شده، ویروس نسبتا متفاوتی که عامل بیماری وی بوده را منتقل کند.  در مسافرت ها، ویروس های مختلف، مبادله می شوند که به نفع شهرهای مبدا و مقصد نیست.

تقاضای عاجزانه برای زیارت و عزاداری از راه دور

دکتر بحرینی خاطرنشان کرد: از اراداتمندان خاندان عصمت و طهارت، تقاضای عاجزانه داریم که امسال زیارت و عزاداری ایام پایانی ماه صفر را از راه دور انجام دهند و از مسافرت به مشهد مقدس به طور جدی پرهیز کنند. خیلی امیدواریم که با بلوغ فرهنگی ملت ایران، نیازی به مداخله پلیس و نیروی انتظامی نیست و مردم خودشان مصوبات ستاد ملی کرونا را رعایت می کنند و نیازی به استفاده از قوه قهریه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: کرونا فقط یک بیماری نیست بلکه یک معضل اجتماعی است و معضلات جدی از جمله خستگی و فرسودگی کادر درمانی، استهلاک تجهیزات پزشکی و کمبود تخت بیمارستانی برای زائران رضوی ایجاد کرده است.

میزان استفاده از ماسک در مشهد مقدس، 55 درصد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت رعایت پروتکل ها در مشهد گفت: میزان رعایت کلی پروتکل های بهداشتی در مشهد مقدس حدود 46 درصد و استفاده از ماسک حدود 55 درصد است. بنابراین عدم رعایت پروتکل ها برابر با افزایش بیماری، بستری بیماران و مرگ و میر خواهد بود.

دکتر بحرینی در خصوص وضعیت تخت های بیمارستانی مشهد مقدس، اظهار داشت: هنوز در مورد تخت های بیمارستانی نگرانی جدی نداریم و تخت های خالی برای پذیرش بیماران داریم اما وجود تخت خالی به این معنی نیست که جان خودمان و خانواده مان را به خطر بیاندازیم تا تخت های بیمارستانی پُر شود اما خستگی کادر درمانی و استهلاک تجهیزات پزشکی، بازده کاری را کاهش می دهد.