به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمد رضا رضایی در نشست هماهنگی مدیران استانی در خصوص مقابله با ویروس کرونا در دهه محرم با اشاره به فعالیت های هلال احمر در خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی طی سال گذشته، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا در سطح استان و کشور شرایط ویژه ای را در اجرای مراسم های مذهبی به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط سال جاری «طرح  خادمان حسینی هلال» با همکاری اعضای جوان هیئت علی اکبر(ع) اجرایی می شود، گفت: انسجام بخشی و اجرایی سازی پروتکل های بهداشتی در مراسمات مذهبی ماه محرم و آشناسازی بیشتر جامعه با برنامه های هلال احمر از جمله اهداف اجرای طرح است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به دیگر اقدامات پیش بینی شده در ایام عزای حسینی بیان کرد: بیش از 255 عضو جوان هلال احمر در قالب ۵۱ تیم در راستای مقابله با ویروس کرونا خدمات ارائه خواهند داد.

رضایی با بیان اینکه فعالیت این تیم ها از نخستین روز ماه محرم آغاز شده و تا ۱۱ شهریور ماه ادامه دارد، افزود: تب سنجی و غربالگری افراد دارای علائم بیماری اعم از سرفه، آبریزش و غیره در ورودی هیئت ها، توصیه های بهداشتی در قالب نصب پوستر های آموزشی از جمله اقدامات این تیم ها است.

وی همکاری در ضدعفونی کردن محل برگزاری مراسم قبل و بعد از هر برنامه، راهنمایی عزادارن برای رعایت فاصله فیزیکی و ضدعفونی دست های عزاداران را از جمله اقدامات این تیم ها دانست.

بایدها و نباید های بهداشتی در عزاداری ها

رضایی بیان کرد: همچنین این نیروها کنترل پوشش ماسک عزاداران و راهنمایی افراد بدون ماسک برای دریافت ماسک  و ارائه توصیه های بهداشتی لازم به عزاداران را بر عهده دارند.

وی با اشاره به ملزومات بهداشتی در صورت حضور در مراسم عزاداری محرم در ایام شیوع کرونا بیان کرد: استفاده از ماسک و ترجیحاً محافظ صورت در تمامی مراسم‌ها ضروری است.

رضایی با تاکید بر اینکه مراسم عزاداری باید در محیط‌های باز و رعایت فاصله فیزیکی برگزار شود، افزود: عزاداران جهت زنجیرزنی در دسته‌های عزاداری از زنجیر‌های شخصی استفاده کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه از شهروندان خواستاریم از خوردن و آشامیدن نذری‌ها در زمان حضور در مجالس و هیئت‌ها خودداری کنند، گفت: پرداخت نذورات صرفا از دستگاه های خودپرداز و کارت خوان انجام شود.

رضایی بیان کرد: طبل، سنج و دمام و دیگر ادوات به دلیل تحرک بالای افراد و تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کرونا محسوب می شود بنابراین استفاده از این وسایل در مراسم عزاداری ممنوع است.

وی با بیان اینکه باید تمهیداتی اندیشیده شود که در ورودی و خروجی مراسم عزاداری تجمعی صورت نگیرد، گفت: خواستاریم ترجیحاً از پذیرش کودکان بدون حضور والدین در مراسم جلوگیری شود.

رضایی خواستار استفاده از تب‌سنج و مواد ضدعفونی‌کننده به‌صورت مه پاش در ورودی‌ها مراسم ها شد و افزود: باید از ورود و پذیرش عزاداران بدون ماسک جلوگیری شده و در صورت امکان با مشارکت خیرین به آن ها ماسک اهدا شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار کرد: از خیرین و شهروندان خواستاریم نذورات حسینی را به سمت کمک‌های مؤمنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل سوق دهند.

ضرورت توجه هلال احمر به هیئت های روستایی

حجت السلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این جلسه از فعالیت بیش از هزار و ۳۲۰ هیئت مذهبی در استان خبر داد و افزود: از جمعیت هلال احمر خواستاریم در امر پوشش امدادی این هیئت ها ما را یاری دهند.

وی همچنین خواستار توجه ویژه هلال احمر به هیئت ها‌ی روستایی شد و اظهار کرد: تشکیل تیم سیار در هر شهرستان می تواند نقش مهمی در پوشش امدادی تیم ها داشته باشد.

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: از جمعیت هلال احمر خواستاریم با توزیع جزوه آموزشی  و برشورهای بهداشتی در بین مسئولان هیئت ها و عزاداران، توجه شهروندان را نسبت به پروتکل های بهداشتی سوق دهند.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی هم در این جلسه خواستار تب سنجی شهروندان در ورودی اماکن متبرکه استان شد و افزود: فضای باز ۱۵ بقعه متبرکه در راستای برگزاری مراسم های ایام محرم در اختیار هیئت های مذهبی قرار می گیرد.

وی در راستای همکاری برای تامین اقلام بهداشتی عزاداران اعلام آمادگی کرد و گفت: امید است بتوانیم با همکاری مسئولان و دستگاه های مرتبط، طی ایام محرم مراسم هایی آبرومند و با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی برگزار کنیم.

تمهیدات هیئتی ها برای عزاداری

غلامرضا عباسی مقدم، رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان جنوبی بیان کرد: جمعیت هلال احمر تاکنون در راستای خدمت رسانی به جامعه هدف در زمان بحران و آرامش اقدامات ویژه ای انجام داده که قابل تقدیر است.

وی خواستار نظارت ویژه هلال احمر بر پروتکل های بهداشتی در عزاداری ها شد و گفت: همچنین از هلال احمر خواستیم تیم هایی از دل هیئت ها برای همکاری در ایام محرم آموزش دهند.

عباسی مقدم با بیان اینکه با توجه به شرایط سال جاری عزاداری ها و سینه زنی ها تنها در فضای باز برگزار می شود، گفت: برپایی ایستگاه صلواتی در ایام محرم ممنوع است.

بنا به گفته رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان جنوبی در راستای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، شش هزار آب معدنی برای استفاده عزاداران در اختیار هیئت های مذهبی قرار می گیرد.