تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، یوناتن بت کلیا در واکنش به توقف نوسازی تاکسیهای فرسوده از سوی شرکت خودروساز داخلی، گفت: در حالی که تردد خودروهای فرسوده نقش عمدهای در افزایش آلودگی و ترافیک پایتخت داشته و سالانه 13 هزار نفر در تهران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند توقف نوسازی تاکسیهای فرسوده آن هم از سوی یک شرکت داخلی اقدامی غیرانسانی بوده و باید هر چه سریع نسبت به رفع مشکلات سد راه نوسازی اقدام کند. وی با یادآوری اینکه هر تاکسی پیکان سالانه 900 کیلوگرم آلاینده تولید میکند، افزود: متاسفانه بر اساس برخی آمارها 11 هزار تاکسی از 80 هزار تاکسی موجود در پایتخت یعنی 26 درصد تاکسیهای پایتخت فرسوده هستند. وی ادامه داد: همچنین 6 هزار و 268 هزار اتوبوس در پایتخت وجود دارد که 56 درصد آنها فرسوده هستند این در حالی است که متولیان در مسیر نوسازی آنها سنگ اندازی میکنند و همکاری لازم را ندارند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت جایگزینی تاکسیهای فرسوده با خودروهای هیبریدی، افزود: 2 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری وجود دارد که در کنار اتوبوس و تاکسیهای فرسوده نقش عمده ای در وضعیت بحرانی هوای کلانشهر تهران داشته و از سویی علاوه بر معضل تردد خودروهای فرسوده با کمبود شدید حمل ونقل عمومیدر پایتخت نیز مواجه هستیم. وی ادامه داد: هر چند که بر اساس برنامه چهارم دولت موظف بود سیاستهای حمل ونقل را به نحوی پیش ببرد که سال 91، 75 درصد سفرهای درون شهری پوشش داده شود اما تنها 40 درصد از این مهم تحقق یافت و هنوز برای افزایش سهم حمل ونقل به 75 درصد تلاشی صورت نگرفته است. وی بر لزوم همکاری هماهنگ بانکهای عامل، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری، دولت و شورای شهر برای نوسازی تاکسی و اتوبوسهای فرسوده تاکید کرد و گفت: نوسازی خودروهای فرسوده تنها با همکاری هماهنگ دستگاههای متولی حاصل میشود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نیاز است وامهای کم بهره و بستههای تشویقی مناسب به صاحبان خودروهای فرسوده ارائه شود زیرا رانندگان تاکسی و اتوبوس با توجه به قیمت بالای خودروهای جایگزین و مشکلات معیشتی توان پرداخت هزینه خرید را ندارند.