به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، جعفر صباغیان با تقدیر همکاری قضات، وکلا، سردفتران و کارشناسان رسمی دادگستری با کمیته امداد درارائه معاضدت حقوقی به مددجویان این نهاد، گفت: در حال حاضر ۴۲۷ میز خدمت حقوقی در کشور در حال فعالیت است که خدمات مختلف حقوقی و قضایی را به نیازمندان ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۹۰۶ وکیل نیکوکار با کمیته امداد همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: این تعداد در سال جاری با افزایش ۴۷ درصدی به بیش از ۱۷۰۰ وکیل رسیده که امور حقوقی مددجویان را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد تاکید کرد: وکلای نیکوکار با استقرار در این میز خدمت، ضمن ارائه مشاوره‌های حقوقی، کیفری و موضوعات مربوط به مددجویان، پرونده‌های قضایی آنان در محاکم قضایی یا شوراهای حل اختلاف را تا حصول نتیجه و احقاق حقوق آنان پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی مددجویان مهمترین برنامه کمیته امداد برای خانواده‌های تحت حمایت است، ادامه داد: ارایه خدمات حقوقی و قضایی در راستای وصول حق و حقوق مددجویان مانند حق‌الارث و اموالی که به هر دلیل در اختیار اشخاص  ثالث قرار گرفته، یکی از ابعاد توانمندسازی است. این موارد باید وصول شده و در اختیار مددجو قرار گیرد تا زمینه خوداتکایی برای وی فراهم شود.

صباغیان با اشاره به اینکه مددجویان تحت حمایت از پرداخت هزینه‌های دادرسی در محاکم قضایی معاف هستند، افزود: در قانون مجازات اسلامی مجازات های جایگزین حبس پیش بینی شده که می توان از این ظرفیت برای انجام امور عام‌المنفعه در راستای خدمات حمایتی به مددجویان استفاده کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با بیان اینکه سال گذشته ۳۴ هزار و ۲۵۰ نفر از مددجویان از آموزش‌ها و مشاوره‌های حقوقی برخوردار شدند، اضافه کرد: در همین مدت بیش از ۷۰ هزار خدمت حقوقی به خانواده‌های تحت حمایت ارائه شد.